Mag je 2 keer loonheffingskorting aan hebben staan?

Zojuist heeft mijn werkgever verteld dat ik bij 2 werkgevers loonheffingskorting aan mag laten staan. ZOLANG ik onder de 6000,- euro verdien bij elkaar. Op dit site van de belastingdienst staat echter dat dit maar bij 1 mag. Maar ik kan niks vinden over die zogenaamde 6000,- euro.

Heeft iemand voor mij een duidelijk antwoord?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
erotisi
7 jaar geleden
Op zich kan dat wel kloppen omdat bij een inkomen tot 6000 in totaliteit geen belasting zult betalen dus of je nu eenmaal of tweemaal die korting krijgt maakt dan niet uit.
erotisi
7 jaar geleden
De algemene heffingskorting wordt volledig benut (als er geen inkomen in box 2 en 3 is) bij een inkomen in box 1 van € 5408 (tarief 2013) https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_heffingskorting#Benutting_algemene_heffingskorting
erotisi
7 jaar geleden
Rekenvoorbeeld voor de echte fans Je zit in de eerste categorie als je bij je eerste werkgever per jaar 3000 en bij de tweede 2000 euro verdient (minder dan 6000 euro). Je hoeft jaarlijks dan niets af te dragen. De belasting die je bij je tweede werkgever wél hebt betaald, omdat je daar geen korting aan mag zetten, krijg je later terug. Het voordeel van een dubbele heffingskorting is dat je per maand dus direct meer verdient. Op jaarbasis maakt het niet uit. http://nos.nl/op3/artikel/2119612-kom-je-ermee-weg-als-je-twee-keer-loonheffingskorting-aanvraagt.html
fisbel
7 jaar geleden
Leuk(NOS) artikel

Antwoorden (4)

Ja dat mag maar let op dat de kans groot is dat je aan het eind van het jaar belasting moet betalen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het mag maar bij 1 werkgever tegelijkertijd. Doe je het bij meerdere tegelijkertijd dan bestaat de kans dat te weinig loonheffing wordt ingehouden waardoor je achteraf dat te weinig ingehouden bedrag moet betalen aan de Belastingdienst.

Als je weinig verdient, is dat effect minimaal maar niettemin: het mag maar bij 1 werkgever tegelijk.

Toegevoegd na 11 minuten:
En die eur 6000.- (volgens mij is het iets meer) zie je niet op de site van de Belastingdienst. Iemand heeft eens uitgerekend op welke loonheffingskortingen je als werkende recht hebt. Als het bedrag van die kortingen gelijk is aan je fiscale loon dan wordt er per saldo geen loonheffing ingehouden. En zou het inderdaad weinig tot niets uitmaken of je de korting wel of niet op twee plaatsen aan hebt staan.Maar daardoor moet je je niet laten (mis)leiden; het mag niet, dus niet doen.

Als je begin volgend jaar aangifte inkomstenbelasting doet en er zou te veel loonheffing zijn ingehouden en je hebt verder geen inkomsten, krijg je alsnog waar je recht op hebt. Via de Belastingdienst.

Toegevoegd na 1 dag:
Correctie:
Ik schreef:
"Als het bedrag van die kortingen gelijk is aan je fiscale loon dan wordt er per saldo geen loonheffing ingehouden."
Dat was een slordige verschrijving. Hier had uiteraard moeten staan: "Als het bedrag van die kortingen gelijk is aan de te betalen belasting, dan is er per saldo geen belasting verschuldigd'.

Fisbel voegde in de reactie hier terecht nog aan toe: "Uitzonderingen zoals inkomsten uit overig werk daargelaten (i.c. ZVW-aanslag)"
Computoon
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik denk wel dat het mag, alleen loop je het risiico dat als je zelf achteraf geen aangifte IB doet /vergeet omdat het totale loon toch hoger uitviel dan de korting je een navorderingsaanslag krijgt, met mogelijk een boete als extraatje. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/begrippen_jongeren/loonheffingskorting
fisbel
7 jaar geleden
@erotisi:
met die boete valt het wel mee hoor. @Computoon:
U schreef: Als het bedrag van die kortingen gelijk is aan je fiscale loon dan wordt er per saldo geen loonheffing ingehouden.
Bedoelt u niet: als het bedrag van die kortingen gelijk is (of hoger) aan de te BETALEN BELASTING, dan is er per saldo geen belasting verschuldigd. Uitzonderingen zoals inkomsten uit overig werk daargelaten (i.c. ZVW-aanslag) Overigens zou ik in deze situatie rustig het advies van de werkgever opvolgen: twee keer de loonheffingskorting aan zetten. Pas bij een inkomen boven € 6000 a € 7000 zou er dan achteraf belasting te betalen zijn.
Computoon
7 jaar geleden
Dat bedoelde ik inderdaad. Dank voor de attentie.
Als je weet en zorgt dat er in totaliteit over dat jaar bij jou niet te weinig belasting wordt ingehouden dan kan dat.

Maar wie is zo alert en deskundig om dat continu in de gaten te houden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dit mag niet, het is het slimste om de loonheffingskorting toe te passen bij het bedrijf waar je het meeste geld gaat verdienen.