De verzendkosten vallen niet onder invoerrechten en accijnzen. Over verzendkosten hoeft geen belasting zoals BTW betaald te worden bij grensovergangen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Dit geldt voor verkeer binnen de EU, omdat er vrij verkeer van goederen is. Dat betekent dat je geen invoerrechten of btw hoeft te betalen. Dat laatste is al betaald in het land van aankoop.

Bestel je iets bij een internetwinkel van buiten de EU, dan hangt het van de waarde van de bestelling af of je belasting moet betalen. Tot 22 euro (exclusief verzekerings- en vervoerskosten) hoef je geen douanerechten of omzetbelasting af te dragen. Een artikel uit China van een paar euro kun je dus laten opsturen, daar komen geen aanvullende kosten bij.

Let op: voor pakketten van buiten de EU geldt dat belastingen worden geheven over de totale waarde van de bestelling, inclusief verzend- en verzekeringskosten. Bestel je dus twee producten van 15 en 170 euro en bedragen de verzendkosten 10 euro, dan moet je btw en invoerrechten betalen over 195 euro.