stel: te veel huurtoeslag (ht) ontvangen, krijg je beschikking: zoveel € terug betalen. Kunnen ze dan ook je ht van nog komende maanden inhouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je teveel gekregen hebt, zal men dit intussen bijgesteld hebben, en krijg je de volgende maanden gewoon waar je recht op hebt, of je moet afgesproken hebben dat het teveel betaalde ingehouden wordt van het nieuwe bedrag, dan krijg je minder maar wordt je schuld afbetaald
11 jaar geleden
Als u te veel huurtoeslag hebt gekregen, krijgt u automatisch een bericht waarin staat hoeveel u terug moet betalen. U kunt het bedrag in 1 keer terugbetalen. U betaalt dan geen rente. Het bedrag van uw huidige huurtoeslag blijft gelijk.

Als u kiest voor een betalingsregeling zijn er twee mogelijkheden:
* U betaalt het bedrag in maximaal 24 maanden (of korter)
terug. U bent nu wel rente verschuldigd.
* Of het terug te betalen bedrag wordt, als u daarom
verzoekt, verrekend met uw huidige toeslag (of de
huurtoeslag die u in 2013 gaat ontvangen) Ook in deze
situatie moet u rente betalen.
fisbel
11 jaar geleden
De gemeente Zoetermeer geeft dit antwoord:
Antwoord:

U moet het bedrag terugbetalen dat u te veel hebt gekregen. Dit bedrag kunt u in 1 keer overmaken. Maar u kunt ook kiezen voor een betalingsregeling. Er zijn 2 mogelijkheden:

De Belastingdienst verrekent het terug te betalen bedrag met een lopende toeslag. De Belastingdienst houdt elke maand minimaal € 20 in op uw toeslag, tot u alles hebt terugbetaald. Binnen 2 jaar moet u alles afbetaald hebben. Kunt u geen € 20 per maand betalen? Vraag dan een persoonlijke betalingsregeling aan met het formulier 'Verzoek persoonlijke betalingsregeling'. U kunt hiervoor ook de Belastingtelefoon bellen (0800-0543) of langsgaan bij een belastingkantoor.
U maakt zelf elke maand een bedrag over.
Rente
Bij beide mogelijke betalingsregelingen moet u ook rente betalen over het bedrag dat nog openstaat.

Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met de terugvordering, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. U krijgt dan automatisch uitstel van betaling. Let u wel op de termijn waarbinnen u bezwaar moet maken.

Laatst gewijzigd 15-06-2012
Stuur door