Met welke belastingen dien ik rekening te houden bij het kopen van een pied-à-terre?

Ben nu woonachtig in het buitenland (binnen de EU) en betaal geen belasting. Ook niet (meer) in Nederland.

Nu wil ik een pied-à-terre (app. met 3 kamers) kopen in Nederland omdat wij als gezin redelijk vaak ons thuisland bezoeken.

De aankoop zal zonder hypotheek zijn uit eigen middelen.

Met welke kosten (en dan vooral belastingen) dien ik rekening te houden?

Natuurlijk overdrachtsbelasting, VVE, GEB etc.

Maar wat zijn de maandelijkse of jaarlijks terugkerende belastingen?

(Het liefst hou ik de gehele Nederlandse fiscus er buiten maar is dat mogelijk?)

Alvast dank voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
fisbel
11 jaar geleden
Uitgebreide informatie die alle belastingtechnische facetten van de tweede woning in Nederland behandelt.

Het beste antwoord

U kan de belastingdienst er niet buiten houden: zodra u een huis koopt in Nederland bent u belastingplichtig in Nederland. Als het zo is als dat u het nu omschrijft, dus dat u in het buitenland woonachtig bent en dat u ook daar uw inkomen heeft, dan bent u 'buitenlands belastingplichtige' en dan beperkt de belastingplicht zich tot de inkomens en vermogens die u in Nederland heeft. *

In uw geval zal het dan gaan om de woning. Deze zal in box 3 belast worden, tegen 1,2% van de WOZ-waarde. Over de eventuele inkomsten uit (tijdelijk) verhuren betaalt u geen Belasting. U zegt dat u het huis uit eigen middelen wilt kopen. Mocht u toch denken aan het nemen van een hypotheek, bedenk u dan dat u geen recht heeft op hypotheekrenteaftrek omdat u niet in de woning woont. De hypotheekschuld kan wel met de WOZ-waarde verrekend worden waardoor de grondslag van de belastingheffing lager wordt. Besluit u om de woning permanent te verhuren **, dan mag u een correctiefactor toepassen op de WOZ waarde en wordt de grondslag ook lager.

Waar u ook op moet letten is dat u te maken krijgt met de fiscus van uw woonland. U zal te maken krijgen met de lokale regels over vermogen en de belastingen daarop. Het kan dus zijn dat uw Nederlandse woning ook in uw woonland belast is, en wellicht volgen andere regels dan in Nederland (bijvoorbeeld over de huurinkomsten). Tussen Nederland en andere landen zijn er belastingverdragen waarin geregeld is dat er in ieder geval geen dubbele belasting betaald hoeft te worden, maar het kan zijn dat u in uw woonland meer moet betalen dan in Nederland. Informeer dus ook bij een belastingadviseur in uw woonland, bij voorkeur met kennis over internationaal vermogen.

Tot slot zijn er nog andere jaarlijkse betalingen. Een daarvan is de onroerende zakenbelasting (OZB) van de gemeente, een percentage van de WOZ waarde. Daarnaast is er een rioolheffing voor eigenaren van woningen.

*Bank- en spaartegoeden zijn overigens wel in uw woonland belast, ook al staat uw geld in Nederland op de bank. Dit verandert niet als u hier een huis koopt.
** Met permanent bedoel ik verhuren waarbij huurbescherming voor de huurder van toepassing is. Dit geldt niet voor tijdelijke verhuur. Laat u wel goed informeren over het huurrecht voordat u er aan begint: de definitie van tijdelijk is niet zoals de betekenis in de gewone spreektaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dank is groot voor uw uitvoerig antwoord.