Moet ik belasting afdragen aan de Nederlandse overheid?

De vraag is dus, stel je hebt een webwinkel. Het adres van de webwinkel is in bijv. Panama,Caribische eilanden of een andere belastingparadijs. Je zakelijke rekening staat ook bij een bank in een van de belastingparadijzen.

MAAR! Je verkoopt aan Nederlandse klanten op een .nl website en je voorraad staat ook in Nederland dus je verzend vanuit Nederland. Ben je verplicht belasting af te dragen in Nederland?

Vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze begrijp ik niet... Het adres van de webwinkel is bijvoorbeeld in Panama, maar verderop zeg je een dat je verkoopt vanaf een .nl website...?!?

Antwoorden (1)

Ja, iedereen die in Nederland woont moet belasting afdragen aan de Nederlandse schatkist. Nederland hanteert voor de belastingheffing namelijk het woonplaats/ingezetene beginsel, wat inhoudt dat iedereen die in Nederland woont belasting betaald over zijn inkomen, daarbij maakt het niet uit waar die inkomsten op worden bijgeschreven zoals een buitenlandse bankrekening. Dat is slechts anders als het buitenland ook belasting heft over die inkomsten en Nederland met dat land een verdrag heeft gesloten mbt dubbele heffing zodat Nederland zich eventueel terugtrekt van de heffing.
7 jaar geleden
Romaysa
7 jaar geleden
Het gaat hier om een onderneming, dus hetgeen jij noemt over wonen is dan toch niet van toepassing? De vraagsteller kan wellicht terecht bij het KvK of de belastingdienst zelf om advies in te winnen.
erotisi
7 jaar geleden
@Romaysa Dat klopt voorzover die onderneming een eigen rechtspersoonlijkheid heeft, bijv. een bv of nv. Maar als het een eenmanszaak is of winsten uit onderneming of als zzper vallen die winsten onder de inkomstenbelasting van de belastingplichtige zelf. Als vraagsteller er dus een bv van maakt waar hij de aandelen van heeft, dan moet er in het land waar die bv staat vennootschapsbelasting of zoiets worden betaald. Die winsten vallen dan inderdaad niet onder het inkomen van vraagsteller. Wel de eventueel uit te keren dividenden.