Ik ben een huismoeder van 2 kids. Mijn vriend werkt en verdient 1500 E Per maand. Heb ik recht op heffingskorting?

En hoe moet ik dat aanvragen? Bellen met de belastingdienst of wijzigingsformulier aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt jurgen ik heb geen inkomsten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij al jaren fiscaal partner bent en je partner vult een belastingformulier in dan hoop ik dat je dat op die manier al jaren hebt gekregen....

Het beste antwoord

Er bestaat een regeling om een deel van de algemene heffingskorting van de minst verdienende partner uit te laten betalen.

De hoogte van de algemene heffingskorting in 2012 is €2033, maar hoeveel u krijgt hangt af van de situatie. Ik ga er vanuit dat u later dan 1 januari 1972 geboren bent (anders gelden er andere regels, geef dan uw geboortejaar even op in de reacties).

U krijgt €1762 (86,67%) uitbetaald als u een kind heeft dat:
* na 31 december 2005 geboren is
* langer dan 6 maanden bij u ingeschreven staat

U krijgt €1491 (73,33%) uitbetaald in andere gevallen

Verder moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
* uw partner moet voldoende inkomen hebben
* U moet fiscale partners zijn
* U moet meer dan 6 maanden onafgebroken fiscale partners zijn

U lijkt aan de eerste eis (voldoende inkomsten) te voldoen, maar de vraag is of u ook fiscale partners bent. Dat bent u niet als u alleen maar samenwoont! Zie bron 2 om te bepalen of u fiscaal partners bent.

Mocht u aan de eisen voldoen, dan moet u het programma (of het formulier) 'Voorlopige aanslag 2012' invullen. Deze berekent voor u waar u recht op heeft. Als u dit ingestuurd heeft zal u een maandelijkse betaling tegemoet zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu 4 jaar een samenlevingscontract en ik ben geboren in 1982 en een dochter van 10 mei 2010 en er is er eentje op komst. Dus ik moet de voorlopige aanslag invullen? Maar mijn partner werkt in belgie of maakt dat niks uit?
Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het even uitgezocht en ik kwam op het volgende. Uit het Belastingverdrag tussen België en Nederland volgt dat het inkomen (meestal) in België belast wordt. Is dat het geval dan kan het zijn dat u geld terugkrijgt vanwege de compensatieregel, maar het werkt anders dan hierboven staat. In het kort: de compensatieregeling is een regeling om mensen die in België werken en belastingbetalen te compenseren voor Nederlandse fiscale voordelen waar ze geen recht op hebben. Kort gezegd krijgt u van de Nederlandse belastingdienst het verschil tussen de belastingen die u daadwerkelijk in België betaald heeft, en de belastingen die u volgens de Nederlandse regels zou moeten betalen. Bijvoorbeeld: in België betaalde uw partner €4000, maar op grond van de Nederlandse regels zou het slechts €3000 zijn, dan krijgen jullie €1000 terugbetaald. Maar zou in Nederland €5000 betaald moeten zijn, dan is er geen compensatie. (U hoeft weliswaar niet bij te betalen.) Bij de berekening van de Nederlandse belasting wordt het deel van de algemene heffingskorting die aan de minstverdienende partner uitbetaald wordt meegerekend bij het bepalen hoe hoog de compensatie is. Kort gezegd: u kan het voorlopige aanslagprogramma invullen om te kijken of er nu sprake is van het recht op compensatie. Dit kan ook (maandelijks) uitbetaald worden. U kan er ook voor kiezen om aan het eind van het jaar de 'gewone' belastingaangifte in te vullen. Als u er dan recht op heeft krijgt u het geld in één keer. Eventueel kan u het ook overwegen om tegen een vergoeding een belastingadviseur gespecialiseerd in gevallen Nederland-België in te huren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een folder: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/wonen_in_nederland_werken_belgie_ib2521t01fd.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu dus een belastingadviseur om hulp gevraagd. In ieder geval super bedankt voor de uitleg! Hij zegt dat ik het via belgie zou krijgen. Net zoals ik verzekerd kan worden op me vriend zijn verdragsverzekering en ik moet daar dus ook kinderbijslag aanvragen. Alles gaat dus via belgie :) Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Heffingskortingen zijn kortingen op de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Dus geen inkomen is geen heffingskorting. Er zijn verschillende soorten heffingskortingen, maar deze zijn allemaal inkomensafhankelijk.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik heb geen recht op een bijdrage van de belastingdienst? (huisvrouwengeld?)
paulus811
11 jaar geleden
Hmm ik begin te twijfelen, want ik lees tegenstrijdige berichten. Ook zonder inkomen kun je de algemene heffingskorting aanvragen zie ik. Vroeger heette dit 'aanrechtbelasting'. Je kunt de belastingtelefoon bellen en jouw specifieke situatie uitleggen. Als je er recht op hebt, kun je meteen de formulieren aanvragen. Excuus voor het wat dubbele antwoord. Bijgaand een link met meer info. http://financieel.infonu.nl/belasting/29573-belastingdienst-de-heffingskortingen-in-2012-en-2011.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt want vraagstelster krijgt een toeslag voor minst verdienende partner,is iets van 160,- zoals ik mijn antwoord hieronder staat.
paulus811
11 jaar geleden
Nou Maria16, dat is wel van een aantal zaken afhankelijk. Zomaar zeggen dat ze het wel krijgt, zou wel eens een dode mus kunnen blijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanrechtbelasting idd... dan ga ik morgen de belastingdienst bellen want ik heb gehoord dus wat maria zegt dan als je geen inkomsten hebt recht hebt op 160 E per maand maar dat ligt aan het inkomen van je partner? En we zijn fiscale partners.
In ieder geval bedankt voor de informatie
paulus811
11 jaar geleden
precies, het ligt aan het inkomen van je partner en hoe lang je er al partner van bent. Is dat pas een maand (weet ik niet, ken je niet) dan heb je een andere situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt geen aanrechtbelasting genoemd maar aanrechtsubsidie.
Ik denk dat je toeslag bedoeld.

Als jullie fiscale partners zijn dan heb je recht op een toeslag voor minst verdiende partner omdat jij geen inkomsten hebt.

Dit ligt rond de 160,- per maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar er bestaat echt geen toeslag voor de minstverdienende partner ... het gaat toch echt om de uitbetaling van de algemene heffingskorting van de minstverdienende partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus toch heffingskorting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik noem het zo omdat dit vanaf het begin zo genoemd werd toen het er net in was. Als dit nu heffingskorting heet prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toeslag voor minstverdienende partner en heffingskorting voor niet verdienende partner lijken mij 2 totaal verschillende begrippen.