Is het verzamelinkomen gelijk aan het belastbaar inkomen?

De IB-groep controleert of ik niet teveel heb bij verdiend a.d.h.v. het verzamelinkomen. Op mijn aangifte is het inkomen uit werk & woning hoger dan de bijverdiengrens, maar na de aftrekposten is het (belastbaar) inkomen lager dan de bijverdiengrens. Welk inkomen is het verzamelinkomen wat de Belastingdienst doorgeeft aan de IB (DUO)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

In principe is het je verzamelinkomen. Dat zijn dus de inkomsten uit de drie boxen min de persoonsgebonden aftrek. Als je verzamelinkomen dus onder de bijverdiengrens is dan zit je veilig.

Er zijn een aantal inkomenstypen die voor de Belastingdienst wel meetellen, maar voor de IB-groep niet. Dat zijn uitkeringen op grond van de Wet werk en bijstand (Wwb), uitkeringen grond van de Wet investeren in jongeren (WIJ), een gedeelte van uitkeringen uit de Algemene Nabestaandenwet en inkomsten aan het begin en het eind van het jaar als je in die tijd aantoonbaar niet gestudeerd hebt.

Het staat allemaal vrij duidelijk in de folder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan er even vanuit dat je geen inkomen hebt in Box 2 en Box 3 (vermogen / spaargeld) Wat in elk geval telt is het laatste getal / inkomen in je aangifte. Daar staat verzamelinkomen uit de drie boxen. Spaargeld boven de vvrijstellingsgrens van ruim € 20.000 telt mee als inkomen: 4% van het meerdere boven de vrijstellingsgrens wordt als (fictief) inkomen gezien en bij je inkomen opgeteld. Het belastbare inkomen is wat telt voor de studiefinanciering. Laatste getal / inkomen zoals genoemd in de aangifte dus.

Vóór 2008 ging de DUO-IB groep (toen nog IB-groep) uit van het netto inkomen. Maar vanaf 2008 werd dat dus het verzamelinkomen (inkomen drie boxen opgeteld) Voor de meeste studenten is dat het BRUTO inkomen omdat er geen aftrekposten zijn. Ook niet de studiekostenaftrekpost, want zolang de student valt onder de wet studiefianciering zal het normbedrag minus verkregen studiefinanciering minus drempel op € 0 uitkomen.

Jij hebt kennelijk wel aftrekposten. Welke? Daardoor moet in principe je belastbaar inkomen (verzamelinkomen) lager uitkomen. Is je aangifte wel definitief gesteld?
Zo ja, kijk naar het laatste getal in je aangifte, kijk wat het maximumbedrag bijverdienen van dat jaar was. Als het verzamelinkomen lager uitkomt dan de maximum grens, zou je niets hoeven terug te betalen en is er mogelijk iets fout gegaan (bij de DUO-IB groep)
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is bedoeld met : "Is je aangifte wel definitief gesteld?"
Als dat nog niet het geval is dan is de aangifte ....? Of wordt bedoeld "Is de definitieve aanslag vastgesteld/opgelegd"?