Waar is de werkverdeler van Nibud gebleven?

Ik denk er over om minder te gaan werken en wil graag kijken of dit gunstig of minder gunstig is belasting technisch gezien. Je had op de site van Nibud een werkverdeler maar kan hem nu nergens vinden. Weet iemand waar ik zoiets kan vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo gunstig of minder gunstig belasting technische gezien je krijgt gewoon minder in je handen netto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een tweeverdiener kan dat belasting technisch beter zijn, netto meer overhouden.
ronron1212
10 jaar geleden
is dat zo crea?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is allang niet meer zo crea.

Antwoorden (1)

Voor de verschillen wat verdeling in uren betreft tussen partners moet echt naar de individuele situatie worden gekeken: pensioenopbouw bijvoorbeeld, maar vooral hoeveel elk van de partners per werkuur verdient. Wat belasting betreft maakt het geen verschil als de verdeling plaatsvindt tussen zo'n € 19.000 en € 56.000 Het te betalen percentage is hier 42%. Het maakt hierbij niet uit wie de euro's verdient.

Daarentegen maakt het wel wat uit als de meestverdiener een deel van het inkomen in schijf 1 verdient met 52% en de minstverdiener de top van het inkomen belast ziet met 37% (schijf 1) of 42% (schijf 2 en 3) De beslissende factor is vooral de hoogte van het inkomen.

Voorbeeld:
Partner A verdient bruto per uur € 50 Te betalen belasting € 26 (schijf 4) Netto: € 24 per uur. Partner B verdient bruto per uur € 20 Te betalen belasting € 7,40 (schijf 1) Netto: € 12,60
Als er in dit voorbeeld met 8 uur per week (1 werkdag) geschoven gaat worden van A naar B is er netto een inkomensverlies van € 11,40 x 8 uren is € 91,20 per week.
Als A dus bijvoorbeeld 4 dagen i.p.v. 5 dagen per week gaat werken en B van 3 naar 4 dagen gaat scheelt dat behoorlijk in inkomen.
fisbel