Moet je ook belasting betalen over het geld wat je terug krijgt van de belastingdienst?

Stel, je krijgt van de belasting 700 euro terug na het invullen van een t-biljet, moet je hier ook belasting over betalen? En zo ja, hoeveel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, je moet alleen maar belasting betalen over (o.a) inkomsten. Dit zijn geen inkomsten; het is alleen maar een correctie op je eerdere betalingen aan de belastingdienst, via de loonbelasting of voorlopige aanslag. Wat je teveel hebt betaald krijg je netjes terug.
Daarom heet het ook "definitieve aanslag", en daarmee is alles over dat belastingjaar voor jou en de belastingdienst afgehandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Behalve over inkomsten moet er ook belasting worden betaald over bezit / vermogen (Box 3)
Daarnaast wordt het inkomen uit aanmerkelijk belang Box 2 belast. Een aanmerkelijk belang ontstaat als een belastingplichtige ten minste 5% van het aandelenkapitaal van een vennootschap of cooperatie bezit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even goed lezen: ik schreef met opzet "(o.a.)" Verder vind ik het prima dat jij het blijkbaar zo ingewikkeld mogelijk wilt maken, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat het hier om teveel ingehouden loonbelasting gaat, omdat de vraagsteller zijn vraag anders geformuleerd zou hebben, als het hier om zaken als aanmerkelijk belang gaat.

Andere antwoorden (4)

Nee, daar hoeft geen belasting over te worden betaald. Het komt op je rekening te staan. Als je het daarop laat staan en je spaargeld / vermogen is boven de vrijstellingsgrens betaal je door het meerdere spaargeld € 8 belasting Box 3 meer (€ 700 x 1,2%)
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kun jij het ingewikkeld vragen. Zo kun je ook nog vertellen dat als je die 700 investeert en er 1400 mee gaat verdienen je ook weer belasting moet betalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maken ipv vragen
fisbel
12 jaar geleden
Als Pelle het niet meer snapt reken ik het graag voor haar uit. Dat is mijn werk als vrijwilliger: belasting verdienen voor (weinig verdienende) mensen voor wie het allemaal te ingewikkeld is of die geen zin hebben om er uitgebreide studie van te maken - met kans op fouten. En ik kan inderdaad wel een situatie bedenken dat men € 700 investeert met € 1400 belastingvoordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat ik het niet meer snap? Jij maakt het nodeloos ingewikkeld met dat spaargeld en geeft dus geen antwoord op de vraag maar gaat door met andere situaties.
Nee, dit hoeft niet. Je krijgt dit geld terug, omdat je het te veel hebt betaald en het dus geen inkomen betreft. Het is de schuld die de belastingdienst aan jou had en nu terugbetaald heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zou ook flauw zijn, je krijgt het terug het is je verdiende geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar wat dacht je dan van de erfbelasting... Ook wel verdiend geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij krijg jij zelfs rente van de belasting van het te veel betaalde zolang ze het in hun bezit gehad hebben.
fisbel
12 jaar geleden
De Belastingdienst is een redelijke organisatie: over te weinig uitgekeerd bedrag aan toeslagen krijg je rente uitbetaald. Als je een toeslag terug moet betalen hoef je er geen rente over te betalen. (in 1 keer betaald)
Nee, dat hoef je niet. Dit is namelijk geld dat jij al eerder teveel aan de Belastingdienst betaald hebt. Jouw werkgever houdt een deel van jouw salaris in en betaalt dit aan de Belastingdienst, dit zijn de zogenaamde loonheffingen. Als zij 5000 ingehouden hebben, maar het had op basis van je totale inkomen maar 4300 hoeven zijn, dan krijg je die 700 gewoon terug. Dat zijn dus niet nieuwe inkomsten, maar gewoon onderdeel van het loon dat je al opgegeven hebt.