wie moet schenkingsrecht betalen als je schenkt aan een anbi-erkende organisatie?

moet de schenker betalen of de organisatie (algemeen nut beogende instelling) die het geld krijgt. of is het de 'schenk-belasting'niet van toepassing?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag hoort thuis in de rubriek belastingen

Antwoorden (1)

De schenkbelasting is niet van toepassing. Niet voor de ANBI en ook niet voor degene die een gift geeft of schenking doet aan een ANBI.

Als een ANBI een schenking doet aan een persoon of een instelling, dan hoeft deze geen schenkbelasting te betalen. De ANBI moet de schenking dan wel gebruiken voor het doel dat de ANBI nastreeft.

Bijvoorbeeld; er wordt een schenking gedaan aan de hartstichting. De hartstichting moet het geld gebruiken voor (hart)onderzoek, ondersteuning mensen met hartproblemen o.i.d. Als iemand een apparaat krijgt om 's nachts elk uur de hartslag te meten (ik noem maar wat) hoeft deze persoon geen schenkbelasting te betalen, ook niet als het apparaat € 5000 kost.
Maar als de hartstichting de directeur vanwege buitengewone kwaliteiten een auto wil schenken moet daarover wel belasting worden betaald (…..)

Nu het omgekeerde.
Giften / schenkingen aan organisaties met ANBI zijn voor de belasting aftrekbaar. Wel met een drempel van 1% van het drempelinkomen en als maximaal aftrekbaar bedrag 10% van het drempelinkomen. (inkomen box 1 2 3 vóór persoonsgebonden aftrekposten) Giften aan culturele instellingen hebben sinds 2012 een vermenigvuldigingsfactor van 1,25.

Periodieke giften aan een ANBI óf een vereniging die voldoet aan de algemene voorwaarden (kan bijvoorbeeld ook een studentenvereniging zijn met wekelijkse avonden en veel bierconsumptie) zijn eveneens aftrekbaar als er minimaal gedurende 5 jaar hetzelfde bedrag geschonken wordt. Deze periodieke giften moesten tot voor kort bij de notaris zijn vastgelegd, maar vanaf 2014 volstaat een melding aan de Belastingdienst. Deze giften kennen gen drempel
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
- Degene die schenkt is nooit schenkbelasting verschuldigd.
- Als een ANBI schenkt aan een andere ANBI-instelling dan mag de ontvangende ANBI het geld zonder bezwaar aan haar eigen doelstelling besteden.
Voorbeeld als de Hartstichting aan het KWF schenkt dat hoeft het KWF dat geld niet overeenkomstig de doelstelling van de Hartstichting te besteden.
fisbel
10 jaar geleden
De schenker kan wel de schenkbelasting voor zijn rekening nemen als er aan een particulier wordt geschonken bijvoorbeeld aan een kind. Maar dit is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de schenker de kosten van de schenkbelasting draagt, verhoogt dat de belaste waarde van het geschonken bedrag, Dus waarover schenkbelasting moet worden betaald. Dit wordt in de praktijk wel het "Droste-effect" genoemd. Overeind blijft dat de ontvanger schenkbelastingbetalingsplichtig (mooi scrabblewoord?) is en niet de schenker.