Belasting betalen met contanten, mag dat?

Ik ben ZZP'er en moet nu voor het eerst belasting betalen over mijn inkomen, ws tussen de €4.000 en €5.000. Ik heb het wel, maar het staat niet op mijn rekening. Ik heb dat geld opzij gelegd maar niet met mijn onderneming verdiend. Mag ik met dit geld mijn aanslag betalen? Of gaan ze dan denken dat ik zwart werk en controleren? Ik kan niet verklaren hoe ik aan dat geld kom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij plotseling geld tevoorschijn tovert.... Ja dan kunnen daarvragen door ontstaan.... Misschien niet direct maar later zeker wel...
Bedenk je dat alles gekoppeld is... Dus je hebt haast geen ruimte om te smokkelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wílt ws niet verklaren hoe je aan dat geld komt, en dat is dan wel verdacht. Neem aan dat het niet opeens onder je matras lag.

Antwoorden (3)

De belastingdienst controleert veel, maar heeft geen elektronisch oog in elke woning (Big Brother)
€ 5000 a € 6000 is voor u veel geld, maar feitelijk een relatief klein bedrag. € 5000 kan je in contanten in handen gedrukt worden door je vader / moeder. Geheel legaal, want per jaar is € 5030 vrij van schenkbelasting.

Waar u wel goed aan moet denken is dat uw boekhouding op orde is. Als u resultaatgenieter bent geldt het volgende (informatie Belastingdienst):

U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij.

-----------------------------------------------------------------
Als u als ZZP-er ondernemer bent voor de inkomstenbelasting zorgt u voor een goede boekhouder.

Toegevoegd na 9 uur:
Een voordeel voor resultaatgenieters (ROW) is dat de werkelijke kosten in aftrek kunnen worden genomen.

Voor resultaatgenieters (ROW) is daarentegen het nadeel dat niet alle ondernemersregels gelden zoals investeringsaftrek en ondernemersaftrek. Ook de reservering voor de oudedag (FOR) is meestal niet mogelijk.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boekhouder moet boekhouding zijn. Geen reden om iemand (duur) in te huren en zo ingewikkeld is een zzp boekhouding niet. Wel een goed antwoord verder (+)
fisbel
12 jaar geleden
Inderdaad is slimshady waarschijnlijk nog geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Heel misschien wel, daarom mijn laatste regel. In dat geval is een boekhouder of accountant vrijwel altijd noodzakelijk. Wanneer ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Zie link hieronder:
http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html Ik heb mijn antwoord nog enigszins uitgebreid om het verschil aan te geven tussen resultaatgenieters (ROW) en ondernemers.
Ja hoor, dat kan gewoon en niemand vraagt waar het vandaan komt. Ik ben ook wel eens met een berg geld naar het belastingkantoor gefietst, omdat bij overmaken de tijdslimiet overschreden zou worden. Het was de laatste dag van betaling en ik kreeg keurig een betalingsbewijs mee naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle inkomsten en uitgaven moeten bekend zijn en aangetoond kunnen worden. Daar hoort geen 5000 cashgeld bij zolang er geen verklaring gegeven kan worden over de herkomst...een mogelijke is al genoemd, nl schenking ouders. Denk er dan wel aan dat de belastingdienst ook bij je ouders naar die herkomst kan gaan vragen.

Rechtstreeks antwoord op de vraag of je cash mag betalen:
Wettelijk echter moet een ieder betalingen in cash geld accepteren, dus ook de belastingdienst.
5000 is tevens minder dan het bedrag waarover melding gedaan moet worden bij de fiscus (meldingsplicht mbt bedragen > 20000 in cash betalingen , door bv notarissen en banken)

Wat betreft controle: De belastingdienst komt hoe dan ook bij je controleren. Minimaal eens per 5 jaar, want dat is de naheffings termijn.
Alleen als je een handtekening hebt van een erkend accountants kantoor onder je jaaropgaven komen ze mogelijk niet. Zorg dus voor een sluitende boekhouding.

Overigens zullen bij foutjes geen boetes volgen, zeker de eerste keer niet. Wel een correctie op de opgaven. Dit kan zowel in je voordeel als in je nadeel achteraf.

Een tip: Reserveer 50% van alles wat je binnenkrijgt gelijk voor belastingen, heffingen kvk , zakelijke verzekeringen ed. Dan heb je altijd het geld voorhanden om je zakelijke lasten en belastingen te betalen.