Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Belasting betalen met contanten, mag dat?

Ik ben ZZP'er en moet nu voor het eerst belasting betalen over mijn inkomen, ws tussen de €4.000 en €5.000. Ik heb het wel, maar het staat niet op mijn rekening. Ik heb dat geld opzij gelegd maar niet met mijn onderneming verdiend. Mag ik met dit geld mijn aanslag betalen? Of gaan ze dan denken dat ik zwart werk en controleren? Ik kan niet verklaren hoe ik aan dat geld kom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij plotseling geld tevoorschijn tovert.... Ja dan kunnen daarvragen door ontstaan.... Misschien niet direct maar later zeker wel...
Bedenk je dat alles gekoppeld is... Dus je hebt haast geen ruimte om te smokkelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wílt ws niet verklaren hoe je aan dat geld komt, en dat is dan wel verdacht. Neem aan dat het niet opeens onder je matras lag.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De belastingdienst controleert veel, maar heeft geen elektronisch oog in elke woning (Big Brother)
€ 5000 a € 6000 is voor u veel geld, maar feitelijk een relatief klein bedrag. € 5000 kan je in contanten in handen gedrukt worden door je vader / moeder. Geheel legaal, want per jaar is € 5030 vrij van schenkbelasting.

Waar u wel goed aan moet denken is dat uw boekhouding op orde is. Als u resultaatgenieter bent geldt het volgende (informatie Belastingdienst):

U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij.

-----------------------------------------------------------------