Is het toegestaan het betaalde collegegeld af te trekken bij je belasting aangifte ?

In 2010 en 2011 heb ik een universitair studie gevolgd, ik had echter geen recht op basisbeurs of aanvullende beurs.
Omdat ik naast mijn studie had gewerkt, had ik in beide jaren mijn OV-studentenkaart per 1 augustus stopgezet. Ik vraag mijn nu af of het mogelijk is 1) het betaalde collegegeld af te trekken, 2) en of het ook mogelijk is mijn reiskosten af te trekken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Gedurende de jaren dat er studiefinanciering is of het recht bestaat op studiefinanciering moet in de aangifte aangevinkt worden: studiekosten en andere scholingsuitgaven / studie met studiefinanciering.

Vervolgens moet aangevinkt worden de maanden dat er studiefinanciering was of recht op studiefinanciering: bij u jan - dec. Al sdit is ingevuld verschijnt het NORMBEDRAG. Voor 2011 is dat € 2382 voor een universitaire studie. Dit is een vaststaand bedrag. Hierop in mindering te brengen is de verkregen studiefinanciering. Ook is er nog de drempel van € 500. Reiskosten zijn bij studie / scholinguitgaven nooit aftrekbaar. Collegeld, boeken - daarvoor in de plaats geldt dus het normbedrag.
Samengevat: Aftrek is normbedrag minus verkregen studiefinanciering minus € 500.

Meestal resteert er geen aftrekpost, zeker niet bij uitwonende studenten. Probeert u het maar eens uit in het programma IB2010 of IB2011.

Toegevoegd na 12 minuten:
Omdat u in 2010 en 2011 geen basisbeurs en aanvullende beurs heeft gekregen, is de kans groot dat er bij u wel een aftrekpost is in deze jaren.

NB: Alleen als er geen RECHT is op studiefinanciering zijn de collegekosten naast andere kosten zoals boeken, papers aftrekbaar. In de aangifte in te vullen bij: studie ZONDER studiefinanciering.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar de procedure hangt af van of je al een definitieve aanslag ontvangen hebt. Als je die nog niet hebt dan vul je gewoonde aangifte op nieuw op en stuur je die in. Je krijgt dan een nieuwe voorlopige aanslag. Als je wel de definitieve aanslag gekregen hebt, dan vul je het programma opnieuw in en stuur je die in. Vervolgens stuur je een brief naar het belastingkantoor, waarin je de Belastinginspecteur verzoekt om de aanslag te herzien. Voeg een print van het aangifteprogramma bij. Hoewel ze niet verplicht zijn om dit soort verzoeken in behandeling te nemen, gaan ze hier eigenlijk altijd mee akkoord.
fisbel
12 jaar geleden
Wat nielx hierboven beschrijft heet: ambtshalve verzoek tot vermindering aangifte. Hoe u dat kan doen - zie bijgaande link van de Belastingdienst. Inderdaad is aan te raden de print van de gecorrigeerde aangifte 2010 als bijlage mee te sturen.
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verzoek_ambtshalve_vermindering_al5211t4pl.pdf De inspecteur MOET dit verzoek in behandeling nemen. Het verschil met een gewoon bezwaarschrift is dat bij afwijzing van het verzoek geen bezwaar / beroep mogelijk is. De uitspraak van de inspecteur op het verzoek is dus bindend. Een afwijzing van het verzoek gebeurt zelden, mits regulier ingediend. Hoewel weer niet verplicht zou een kopie van betalingen collegeld / bewijs van inschrijving studie met het verzoek meegestuurd kunnen worden.