Kan de verhuurder gemeentelijke belasting vragen in het huurcontract? Zo ja, kan kan ik dit terugkrijgen of kwijtschelden als student?

Ik heb een huurcontract opgestuurd gekregen, en de verhuurder vraagt €25 euro per maand voor gemeentelijke belastingen. Het staat op deze manier in het huurcontract (iets aangepast):

Artikel 7
Naast de in het voorafgaande artikel genoemde huurprijs wordt het volgende omtrent
de bijkomende leveringen en diensten afgesproken:
- wel levering gebruik: gas, elektra, water € xx.xx
- Afschrijving stoffering € xx.xx
- geen levering schoonmaakdienst trappenhuis
- wel levering aansluiting kabeltelevisie € xx.xx
- wel betaling van gemeentelijke belastingen € 25.00
- Internet € xx.xx

Ik heb gelezen dat de betaling van de gemeentelijke belastingen niet onder de servicekosten vallen en nou weet ik niet of het in dit geval wel of niet als servicekosten gerekend wordt.

De belastingen die ik van de gemeente zal krijgen zal ik wel kunnen kwijtschelden, maar kan ik dat ook met deze doen? Of is die 25 euro per maand gewoon voorgoed verloren? Ik kan het wel betalen, maar ik wil hier wel graag duidelijkheid over.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Als ze met die gemeentelijke belasting de afvalstofheffing en het rioolrecht bedoelen, dan ben jij daar zelf aansprakelijk voor. Dat betekent dat jij de rekening zult ontvangen en door moet spelen aan de verhuurder. Het bedrag wat je teveel of te weinig betaald moet je bijpassen.
Wij hebben hier gedonder mee gehad met onze huisbaas, we kregen nadat we verhuisd waren een aanmaning, maar hij wilde niet betalen. Uiteindelijk trokken wij aan het kortste end, omdat de gemeente ons aansprakelijk stelde en geen rekening wilde houden met wat er in het huurcontract stond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De procedure schijnt m.i.v. 2012 gewijzigd te zijn.
Niet de student(en) maar de huisbaas krijgt de rekening van de gemeentelijke belastingen. De verhuurder zal de betaalde belasting meestal doorberekenen in de huur. Zoals ook vragensteller heeft gemerkt.
Zie de informatie hieronder. ------------------------------------------------------------------
Vanaf 2012 krijgt de kamerverhuurder de belastingaanslag afvalstoffenheffing en niet langer één van de feitelijke gebruikers. De verhuurder moet de kosten dan doorberekenen. De Eerste Kamer heeft hiermee ingestemd door op 15 maart 2011 een wetsvoorstel aan te nemen dat de Wet milieubeheer wijzigt.

Het betreft een wijziging in verband met de heffingsplicht voor huishoudelijke afvalstoffen bij kamerverhuur en bij volgtijdig gebruik. De wijziging moet tegemoet komen aan problemen met de inning van de afvalstoffenheffing. In beginsel wordt de gebruiker rechtstreeks aangeslagen. Bij kamerverhuur en volgtijdig gebruik is ervoor gekozen dat de verhuurder in de toekomst wordt aangeslagen. De verhuurder mag en zal de kosten echter doorberekenen. Het wetsvoorstel treedt in werking op 1 januari 2012.
Normaal gesproken kan de verhuurder dat wel vragen. Immers riool en afvalstoffenheffingen komen voor rekening van de verbruiker/huurders.
Wel is vaak niet de verhuurder ingeschreven op dat adres maar de huurders. Het nadeel is in jouw geval is dat de kwijtscheldingsregels van toepassing zijn op de verhuurder. Want meestal wordt de rekening gestuurd naar degene die er het langst staat ingeschreven.
Je kunt dus of vragen of de verhuurder zich wil laten uitschrijven of dat toch in ieder geval de rekening op naam komt te staan van jou of één van je armere studenten. Neem daarvoor contact op met je gemeente.
Weet wel dat de kwijtschelding zeer sobere normen heeft. O.a. een spaartegoed van meer dan +/- 1250,- is al snel te veel. Ik weet niet zeker maar dacht wel dat het spaartegoed van maar één inwoner wordt meegerekend.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik schreef dat de kwijtscheldingsregels van toepassing zijn op de verhuurder. Maar daar bedoel ik dus mee de verhuurder alszijnde bewoner, in de veronderstelling dus dat hij daar staat ingeschreven en de rekening zal krijgen.
Misschien krijgt de verhuurder de rekening niet , maar in dat geval zal jij die krijgen. In dat geval kan je het geld wel terugkrijgen als je de rekening aan de gemeente heb betaald of zijn kwijtgescholden. Want het kan niet zo zijn dat hij dáárvoor geld krijgt van jou terwijl er dáárvoor kwijtschelding is verkregen door jou.

Toegevoegd na 11 uur:
Misschien vind je hier ook nog info:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/huurder-aanslag-afvalstoffenheffing-betalen.322165
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, ik ben zelf de hoofdhuurder (als ik het contract onderteken) en ik kan me daar ook inschrijven (is wel zo slim, in verband met huurtoeslag). Ik heb geen spaargeld, dus kwijtschelding van de belastingdienst is prima mogelijk. Ik zeg tegen de huurder dat ik het contract wil ondertekenen, maar dat ik wel precies wil weten wat hij precies verrekend bij gemeentelijke belastingen. Als hij erg redelijk is (niet waarschijnlijk), dan is hij misschien bereid die €25 te laten varen, aangezien ik die kwijt kan laten schelden. Zo niet, dan zal ik toch even moeten slikken en toch die €25 per maand moeten ophoesten. Bedankt voor alle informatie! Ik heb hier in ieder geval nu veel meer duidelijkheid over.
fisbel
11 jaar geleden
Elicrates:
Lees even het laatste stuk van de link (fok.nl) die je meegeeft. Daar staat te lezen dat m.i.v. 2012 de verhuurder de rekening krijgt. Overigens:
Het spaargeld van alle (mede)bewoners telt mee hoor.
Kwijtschelding is een voorliggende voorziening net als bijstand. Pas als alle middelen wat betreft inkomen en vermogen ontoereikend zijn vindt kwijtschelding plaats.
Kwijtschelding krijgt een student niet zonder meer. Een gemeente als Utrecht en ook andere gemeenten schrijven het volgende op de gemeentelijke site:
Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van:
Het inkomen (salaris, uitkeringen, pensioen, lijfrentes, STUDIEFINANCIERING, alimentatie, heffingskortingen, huurtoeslag, zorgtoeslag, door u ontvangen huur etc.);

Al in 2008 werden er door de SP vragen over de kwijtschelding aan studenten gesteld. De antwoorden op de 5 vragen werden in wollige taal gegeven. Moeilijk te lezen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2008/08/15/kamervragen-van-het-kamerlid-leijten-sp-over-de-mogelijkheid-tot-kwijtschelding-van-de-gemeentelijke-belastingen-voor-studenten.html

De reactie vande SP op de antwoorden is in duidelijker taal gesteld en volgt hier:
http://www.sp.nl/verkeer/nieuwsberichten/6648/expressInstall.swf

------------------------------------------------------------------

De kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen is bedoeld als vangnetregeling. Dit betekent dat slechts een beroep op die regeling kan worden gedaan, wanneer alle voorliggende voorzieningen zijn uitgeput. Dat wil zeggen dt er wordt gekeken of het besteedbare inkomen ruimte geeft om gemeentelijke belastingen te betalen. Hiertoe wordt ook studiefinanciering gerekend. De van de Dienst Uitvoering Onderwijs ontvangen babasisbeurs en aanvullende beurs worden tot het inkomen gerekend. Geleende bedragen worden in principe niet tot het inkomen gerekend. De in de studiefinanciering begrepen bedragen voor boeken, leermiddelen worden eveneens niet tot het inkomen gerekend.

Aangezien de kwijtscheldingsnorm vaak boven het forfait van inkomen van studenten ligt zullen studenten die NIET bijverdienen in het algemeen kwijtschelding gemeentelijke belastingen kunnen krijgen.

-----------------------------------------------------------------

Tot zover de informatie over mogelijke kwijtschelding. Je zal me de verhuurder tot een vergelijk moeten zien te komen om het bedrag van de kwijtschelding gecompenseerd te krijgen. Zie ook: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2008/08/15/H049.htm

Toegevoegd na 5 minuten:
De link van nieuwsbank dient vervangen te worden door: http://pleinplus.nl/-/eerste-kamer-akkoord-met-wijziging-afvalstoffenheffing-bij-kamerverhuur

Toegevoegd na 16 minuten:
De informatie in de link genoemd in de bron komt van de cliëntenraad Deventer /sociale raadslieden. Lees onder betalingscapaciteit student (bovenaan)
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel , je schrijft dat alle inkomens meetellen bij de normbepaling. Ik kan dat nergens vinden kun je wat specifiekere info geven.
In mijn tijd was dat nl niet zo.
fisbel
11 jaar geleden
Er wordt bij de kwijtschelding gemeentelijke belastingen duidelijk onderscheid gemaakt tussen 1-persoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Het huishouden kan dus ook uit meerdere personen bestaan. Inkomen / vermogen van (meerderjarige) kinderen werd in het verleden vrijgelaten. Pe1 april 2012 zou dat niet meer zo zijn. Omdat de voorgenomen wetswijziging omtrent het gezinsinkomen gecanceld zijn, weet ik niet zeker of de informatie van twee willekeurig gekozen gemeenten t.a.v.het kwijtscheldingsbeleid nog van toepassing is. Gemeenten hebben tenslotte een zekere autonomie de kwijtscheldingsregels te bepalen.
Hieronder de informatie van internet ----------------------------------------------------------------- Voor wie?
Als u niet in staat bent de gemeentelijke belastingaanslagen geheel of gedeeltelijk te betalen, kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding. Of u hiervoor in aanmerking komt, hangt af van uw financiële situatie. De gemeente Venlo toetst hierbij uw inkomen en vermogen. Ook wordt er gekeken naar de gezinssituatie en eventuele medebewoners.
http://www.venlo.nl/algemeen/Pages/PDC-zoekresultaten.aspx?OPUSQ=opusq=BRON=1~MODE=1~ACTIE=1050~OPUSID=bec61cb1-c40b-4977-97f2-a701db50c1e1 De kwijtscheldingsregeling is met ingang van 1 april 2012 gewijzigd
Met ingang van 1 april 2012 is de kwijtscheldingsregeling aangepast. Het gezinsinkomen wordt dan als uitgangspunt genomen. Dit betekent dat het inkomen van inwonende kinderen niet meer wordt vrijgelaten.
http://www.t-diel.nl/wonen-en-leven/kwijtschelding_3903/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had/heb het idee dat studenten geen gezin of gezamenlijke huishouding voeren waardoor hun inkomen moet worden opgeteld. Ik las in een artikel (van 2005): 'Studenten die in een studentenhuis wonen, waarbij ieder voor zich een huurcontract met de eigenaar van
het studentenhuis heeft afgesloten, zullen veelal geen gezamenlijke huishouding voeren'. En kinderen zijn het toch ook niet te noemen. Misschien medebewoners maar dan zal er toch vaker sprake zijn van een gezamenlijk huishouden. Ik ben dus niet overtuigd dat al het inkomen van studenten mee moet worden genomen. Ik kan echter niet meteen vinden waar dat is geregeld/bepaald. bron: http://www.pieteromtzigt.nl/oud/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=176
De huur wordt geheel beheerst door de huurwet. De redelijke huurprijs wordt bepaald door het puntenstelsel.
Zakelijke belastingen vormen geen onderdeel van huurprijs of servicekosten. Dit zijn onderdelen die los staan van de reële huurprijs en servicekosten. Als u er mee instemt dergelijke lasten voor het verkrijgen van de huurwoning te betalen is dat uw zaak en u bent er aan gehouden. Daar behoort u geen kwijtschelding voor te krijgen. Rioolrecht is anders dan eerder is geantwoord geen verplichting die in eerste aanleg door de huurder moet worden betaald.