Hoeveel belastinggeld(loonheffing) krijg je maximaal als student zijnde terug?

Vrienden van mij hebben besloten dat ze hun loonheffing op "nee" zetten.. Zodat ze als het ware sparen via de belastingdienst en die schenken dat dan terug als ze belasting zouden terug vragen omdat ze student zijn.. Maar nou dacht ik dus dat daar vast ook wel een maximum aan zit.. Wat is die maximum?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Loonheffing kun je niet op "nee" zetten.
Wel de "algemene heffingskorting".
Dat is de korting op de loonheffing waar iedere burger recht op heeft.
Het maximum van die korting is op jaarbasis € 1.987.
Bij berekening van de inhouding, mits in 1 en dezelfde dienstbetrekking, wordt met dat maximum automatisch rekening gehouden.
Het zit in de loonheffingstabel verwerkt. Die loonheffingstabel kun je inzien via de belastingdient door ze te downloaden.
Terugschenken kan niet. Schenken aan zichzelf klinkt m.i. nogal merkwaardig.
Ook heb je als student geen bijzondere rechten v.w.b. de loonheffing of om deze terug te vragen.

Als ze de zelfdiscipline kunnen opbrengen en de werkgever wil meewerken, dan raad ik aan om te opteren voor de scholieren/studentenregeling voor de inhouding van loonheffing.
Daarover gratis informatie bij de Belastingdienst via 0800-0543.
Dan wordt de loonheffing bij elke loonbetaling bepaald maar cumulatief per kwartaal uitgerekend. Als je elk kwartaal dat je werkt onder bruto € 1.600 blijft werkt het prima. Daarboven geschiedt inhouding (per kwartaal).
Als je per jaar toch minder meer dan € 6.400 bruto krijgt, kun je de ingehouden belasting terugvragen vanaf het eerste kwartaal van het volgend jaar.

Let op!
Deze informatie geldt voor Nederland, dus niet voor Vlaanderen (Belgie).

Toegevoegd na 16 minuten:
Het maximum wat je terug zou kunnen krijgen is de ingehouden belasting plus de rente vanaf 1 januari 2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag en je uitleg komen niet helemaal met elkaar overeen.

In het antwoord hierboven het antwoord op het maximum aan heffingskorting.

Het maximale aan loonheffing dat je terug kan krijgen is hoger en afhankelijk van meerdere dingen.
Als je bijvoorbeeld in de 1e 6 maanden 15.000,- verdient en de rest van het jaar niks, dan krijg je veel terug, omdat ze de eerste 6 maanden uitgaan van een jaarsalaris van 30.000,- en met "maar" 15.000,- per jaar val je voor een groot gedeelte in een andere belastingschaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jackd Vraag me af hoe je volgens jou meer belasting zou kunnen terugkrijgen dan ingehouden.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat valt op dat bedrag nog wel mee dat is geen groot bedrag je betaald. De schijf loopt van € 17.580 t/m € 31589 Tarief eerste schaal 33.60% tweede schaal 41.85%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hajete: dat kan natuurlijk niet, maar waar lees je dat in mijn antwoord? @ronron1212: maar ook de heffingskorting wordt maar voor de helft gegeven in die eerste 6 maanden, of helemaal niet zoals in het voorbeeld)
dus 2000,- heffingskorting +
ongeveer 1000,- (8.25% over 30000-17580)
zou dan 3000,- zijn.
Als er nog andere aftrekposten zijn (o.a. studiekosten als de stufie afgelopen is) dan kan het bedrag nog iets hoger worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mezelf
Van 1000,- alleen maar de helft, dus 500,- minder, want over 6 maanden. Maar waarom eigenlijk zo moeilijk, het maximale is zoals hajete in de toevoeging zegt: dat wat er ingehouden is.