Kan je tot 5 jaar terug nog IB aangifte doen voor een overledene (mijn oma), waarvoor mijn moeder het geld heeft beheerd?

Mijn oma is vorig jaar september overleden, maar mijn moeder heeft nog IB-enveloppen van de belasting liggen om aangifte te doen. Op de site van de belasting zie ik alleen iets staan over het jaar 2009 (ivm overlijden), maar ik kan er niet goed uit opmaken of het ook van eerder kan.

Mijn moeder heb ik gevraagd om de belastingdienst even te bellen omdat zij alle informatie (BSN nr. etc.) over mijn oma liggen. Ze heeft hiertoe nog geen kans gehad en ik hoop hier snel antwoord te krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Allereerst;
U bent geen partner van de overledene: F-formulier gebruiken

Bent u geen partner of huisgenoot van de overledene, maar verzorgt u wel de aangifte van deze persoon? Vul dan het F-formulier in. De nabestaanden van een overledene ontvangen meestal automatisch een F-formulier. In de bijgevoegde toelichting staat hoe u het formulier moet invullen. Onderteken de aangifte zelf of laat deze ondertekenen door de executeur-testamentair. Als de nabestaanden geen F-formulier hebben ontvangen, kunt u dit aanvragen bij de BelastingTelefoon.

U kunt nog belasting terug vragen vanaf 2006

Aangifte doen vorige jaren

Aangifte 2009
Aangifte 2008
Aangifte 2007
Aangifte 2006

Aangifte doen voor een overledene
Ook voor iemand die overlijdt, moet aangifte worden gedaan. Dit kan op de volgende manieren:

als de overledene een fiscale partner had: met het aangifteprogramma of met het F-formulier
als de overledene geen fiscale partner had: met het F-formulier.

U kunt dus belasting teruggave aanvragen 2010

Gebruikmakend van de Inkomensverklaring
Een inkomensverklaring (ook wel een IB60-verklaring genoemd) over deze jaren.

Als u geen F-biljet ontvangt, kan het verstandig zijn dit toch aan te vragen. Hoge ziektekosten in het jaar van overlijden kunnen leiden tot een postume belastingteruggaaf. Ook de nabestaande of langstlevende kan door hogere buitengewone uitgaven in verband met het overlijden voor belastingteruggaaf in aanmerking komen.
groet

Toegevoegd na 1 minuut:
laatste 2008 moet 2006 zijn excuses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deed aangifte voor iemand die begin dit jaar overleed. Over 2010 gebruikte ik hetzelfde formulier als altijd en de erfgenamen moesten van de belastingdienst ondertekenen!
ronron1212
12 jaar geleden
Ja maar he jaar van overlijden is echt het normale inkomsten belastingformulier. Daarna als je wilt terug vragen over vorige jaren dan is het een F
fisbel
12 jaar geleden
Nee ronron. Oma is alleenstaand en is in 2010 overleden. Dan kan regulair uitsluitend aangifte 2010 worden gedaan met het F-formulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet wel zeggen dat dit antwoord gewoon op internet te vinden is op de site van de belastingdienst. Antwoord is niets anders dan copy en past werk, niets eigen aan en geen duidelijke uitleg van de antwoorder. Een link naar de site had veel ruimte bespaard.
ronron1212
12 jaar geleden
theodbn dat doet trysocio altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trysocio dit onderdeel van je antwoord: "bent geen partner van de overledene: F-formulier gebruiken" is niet juist. Dit geld niet voor alle oude jaren, alleen voor het jaar van overlijden dus een papieren F-formulier gebruiken. De oude jaren op electronische aangifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na alle antwoorden gelezen te hebben hier, toch nogmaals de belastingdienst gebeld (voor de 4e keer overigens).
Wij kunnen als 'erven' van mijn oma over 2010 alleen aangifte doen via het F-formulier, en de papieren IB-formulieren gebruiken voor de aangifte uit voorgaande jaren (dat is dus ook nog steeds mogelijk). Volgende week zit ik dus met m'n neus in de papieren.

Andere antwoorden (3)

Je kan tot en met 2006 nog aangifte doen volgens de site van de belastingdienst. Je moet wel regelen met de belastingdienst wie mag ondertekenen omdat je oma is overleden en dat niet meer kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in deze situatie zaak goed na te gaan of er toch geen aangifte is gedaan in de jaren voor het overlijden. Mensen weten achteraf vaak helemaal niet of er aangifte is gedaan en door wie. Dat er geen uitdraai van de aangifte aanwezig is, wil nog niet zeggen dat er geen aangifte is gedaan.

Voor familieleden is in veel situaties helemaal niet duidelijk hoe de aangiften / toeslagenhistorie was. Niet iedereen praat de familie bij over belastingzaken! Zeker bij niet-aangifteplichtigen zie je nogal eens dat voorlopige / definitieve aanslagen en toegestuurde beschikkingen toeslagen ter kennisgeving worden aangenomen en worden weggegoooid.
NB: Een en ander (wel / geen aangifte // wel / geen toeslag) is gemakkelijk te controleren door de Belastingtelefoon te bellen.

Het IB-programma over de verschillende jaren kan uiteraard wel benut worden tbv de papieren F-aangifte. Gewoon alle inkomensgegevens invullen. Ook evtl. aftrekposten zoals ziektekosten. Drempel, vermenigvuldigingsfactor - het wordt in de digitale versie allemaal keurig uitgerekend. Deze bedragen in de F-aangifte overnemen. In voorgaande jaren was met de standaard ziektekosten-aftrekposten zoals de ouderdomsaftrek en de betaalde premies vaak al teruggave mogelijk zonder andere kosten als medicijnen, hulpmiddelen, kosten vervoer. Bij lage inkomens is er de TBU / TSZ - regeling (als er geen belastingteruggave meer mogelijk is / cq de te betalen belasting is € 0)

Een lastig gegeven kan zijn dat er geen jaaropgaven meer beschikbaar zijn. De AOW-jaaropgaven zijn nog wel te achterhalen of op te vragen. Jaaropgaven van aanvullend pensioen worden op verzoek meestal alsnog verstrekt.

IB-60 verklaringen zoals hierboven genoemd zijn niet toereikend. Hierop is het verzamelinkomen vermeld. Dat hoeft niet gelijk te zijn aan het bruto inkomen. Bovendien moet je voor de aangifte(n) ook de betaalde belasting weten en voor de aangiften 2006 en 2007 de betaalde ZVW-premie.

Vraag: was oma geen lid van een ouderenbond? Die verzorgen de aangifte(n) gratis. Ook de F-aangifte.
fisbel
12 jaar geleden
Dat de biljetten zijn gevonden wil niet zeggen dat er geen (electronische) aangiften zijn gedaan.
Ga dit na, liefst tegelijk met de aanvraag van het papieren F-formulier voor 2010.