Lopen mijn studerende kinderen hun aanvullende / uitwonende studiefinanciering mis omdat hun vader zijn belastingen niet op orde heeft ?

Vader van 2 studerende kinderen ( mijn ex man ) ' rommelt ' al jaren met zijn inkomsten/belastingen ( geen vragen hierover !! ) Omdat zijn inkomen ( nog ) niet valt vast te stellen, kan het recht op uitwonende studiefinanciering door DUO niet worden vastgesteld en lopen zij al jaren de aanvullende stufi mis. Mijn vraag; kunnen de kinderen hun vader juridisch ' aanpakken ' ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Juridisch aanpakken biedt misschien een mogelijkheid. Maar het is altijd oppassen dat er zelfs bij een positieve uitspraak van de rechter niet slechts verliezers overblijven. Verharding van standpunten, hakken in het zand. En soms uitmondend in jarenlange verstoorde relaties.

Vader 'rommelt'met zijn inkomsten / belastingen. Dit zal de Belastingdienst altijd winnen. Uiteindelijk wordt er een definitief inkomen vastgesteld, hoe dan ook. Linksom of rechtsom. Al kan dit proces door vader een paar jaar worden getraineerd.

Het advies van nielx hierboven is een adequaat antwoord op de vraag. Maar afgevraagd kan worden of vraag en antwoord niet een brug te ver is.
De kinderen kunnen een aanvullende beurs aanvragen als renteloze lening in afwachting van vaststelling inkomen vader.

De DUO-IB groep biedt hier een uitstekende mogelijkheid: de lening kan worden afbetaald als inkomen vader definitief is gesteld en de aanvullende beurs is vastgesteld en verkregen. Afbetalen lening hoeft niet, kan wel.

En wat wil je meer: geen gedoe met vader, familieverhoudingen niet nog meer verstoord en op zeer korte termijn het geld waar je recht op hebt. Zie bron.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor beide waardevolle reacties
Belastingdienst is vader op het spoor, het neemt tijd voordat e.e.a. uitgezocht is. Onvoorstelbaar dat DUO- IBgroep mijn kinderen nooit over genoemde mogelijkheid van het ' lenen' van de aanvullende stufi heeft geïnformeerd. Zij hebben daar wat aan de telefoon gehangen met de vraag of de gewenste inkomensgegevens van vader al bekend was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het zeker eens met fisbel. Het onder druk zetten van de vader zal ongetwijfeld leiden tot verruwing van de relatie. Fisbel maakt overigens een goede opmerking. Als je een aanvullende beurs opvraagt en vervolgens het bedrag waar je naar eigen berekening recht op hebt leent, dan wordt dit bij de definitieve vaststelling van de aanvullende beurs verrekend. Ik had een soortgelijke situatie, waarbij de IB-groep en de Belastingdienst compleet langs elkaar heen communiceerden.

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je het over de aanvullende beurs hebt, want op de uitwonende beurs is alleen belangrijk of de kinderen wel of niet op het adres van een van de ouders woont.

DUO heeft een folder met de titel 'Problemen met je ouders.' Zie de bron. Kortgezegd zijn er 6 redenen waarop je DUO kan vragen het inkomen van je ouders buiten beschouwing te laten.

In de volgende zes situaties kun je ons vragen om het inkomen van je vader of moeder buiten beschouwing te laten: 1. geen contact sinds je twaalfde
2. conflict met je vader of moeder
3. ontzetting of ontheffing
4. verblijfplaats onbekend
5. niet erkend
6. alimentatie oninbaar.

Ik kan je situatie niet inschatten, maar het zijn geen van allen eenvoudige situaties om te 'bewijzen'. Kijk zelf of je hier iets aan hebt.

Dan: kunnen de kinderen de vader juridisch aanpakken? Ze kunnen hun vader niet dwingen om zijn belastingaangiften te doen. Jouw ex-man en jij zijn wel verantwoordelijk voor hun levensonderhoud, in ieder geval tot hun 21e, maar als ze studeren nog langer. Als ouders hier maar in beperkte mate toe in staat zijn, dan springt DUO bij met een aanvullende beurs. Nu DUO dit niet kan, betekent dit dat jouw kinderen door jouw ex-man en door jou gesteund moeten worden. In dat opzicht zit er een zaak in: jouw kinderen zouden via de rechter af kunnen dwingen dat hun vader meebetaald aan de kosten van hun levensonderhoud.

Let wel, dit is geen eenvoudige procedure. Ook jij moet hiervoor door de mangel. Er moet vastgesteld worden dat jij alles bijdraagt wat je zou kunnen. Hiervoor hebben zij sowieso een advocaat nodig die kan inschatten wat de beste procedure is. Het kan een drukmiddel zijn voor hun vader om zijn belastingaangiften op orde te krijgen, of om hem zover te krijgen mee te betalen. Ik kan nu niet inschatten of dit tot een gewenst resultaat zal komen. Omdat jouw kinderen een laag inkomen hebben (ze zijn immers student) hebben ze recht op gesubsidieerde rechtshulp. Hun reis begint langs de rechtswinkel of het juridisch loket in de gemeente waarin ze wonen.

Toegevoegd na 12 uur:
Wellicht heb je hier wat aan. Uit artikel 3.11 van de wet op studiefinanciering volgt dat "zolang het toetsingsinkomen over het peiljaar, het eerste of het tweede jaar na het peiljaar nog niet kan worden bepaald, door Onze Minister daarvoor in de plaats gesteld een bedrag dat het desbetreffende toetsingsinkomen zo goed mogelijk benadert." Je kan de IB-groep dus verzoeken om dit te doen, tenzij je man altijd veel verdiend heeft...