Kan ik de belastingdienst verzoeken om de maximale huur voor huurtoeslag van 361,66 met 5 euro te verhogen?

Ik sta 28 maanden ingeschreven en ik ben arbeidsongeschikt om diverse redenen en leef daardoor van een wajong uitkering een week geleden heb ik een woning aangeboden gekregen van woning in zicht waarop ik dacht dat ik huurtoeslag zou krijgen dit dacht ik tot op de dag van vandaag waarop ik tekende.

Nu zit ik vast aan de woning maar door mijn diverse redenen kan ik het niet meer op brengen om nog op kamers te blijven wonen en mijn maximale huur prijs is 5 euro teveel waardoor ik geen huurtoeslag krijg.

de gevolgen hiervan is dat ik niet kan rondkomen.
wat kan ik doen om de maximale huurprijs met 5 euro te verhogen?
Als ik de service kosten van de schoonmaak werkzaamheden van de alg ruimtes niet hoefde mee te tellen is het al goed.

Toegevoegd na 22 seconden:
Ik ben 21

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je het gaat aanvragen is er wel een mogelijkheid om de servicekosten in te vullen (4 type servicekosten) - Electra algemene ruimtes
- Schoonmaak kosten algemene ruimtes
- Onderhoud algemene ruimtes
- Huismeester Ik heb 2 servicekosten van de 4
Electra algemene ruimtes en Schoonmaakkosten alg ruimtes.
Door de schoonmaakkosten is de huurprijs €5 te hoog
Ik heb de verzoek al verzonden ik ben bang dat het afgewezen word. Ik zit eraan te denken om een nieuwe verzoek in te dienen zonder de schoonmaakkosten mag dit? Dan is mijn huurbedrag wel €361,00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dat je boven de limiet komt die geldt voor 23 jaar en jonger als zijnde de max. huurprijs voor huurtoeslag? Uiteraard gaat de belastingdienst die limiet voor jou alleen niet verhogen..... Overigens is het vreemd dat je huur slechts 5 Euro boven die limiet zit, want woningstichtingen kennen deze regels ook en verhuren meestal juist dit type woonruimte aan de doelgroep (23-), waartoe jij behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 21 ik heb het over de limiet voor 23 jaar en jonger. 5 euro boven de limiet, door schoonmaak kosten algemene ruimtes deze woning is ook aangeboden aan mij en toen ik tekende vroeg ik nog is het mogelijk om huurtoeslag gelijk naar jullie over te laten maken hij zei nog ja. Ik dacht dat ik een verzoek kon indienen omdat ik arbeidsongeschikt ben en het alleen maar 5 euro is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag de schoonmaakkosten niet weglaten helaas, ze moeten bij de huur geteld worden. Zie mijn antwoord over het arbeidsongeschikt zijn: tenzij je een indicatie hebt dat je gehandicapt bent (en dus een medische reden hebt om de passende woning te krijgen), ben je geen uitzonderingsgeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is volgens info op website belastingdienst het maximum per servicekosten-rubriek: 12 Euro. Heb je daar wel rekening mee gehouden ? Dus in jou geval max. 24 Euro op te tellen bij de kale huurprijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Niels Ik heb je antwoord gelezen en ga morgen even kijken wat er te doen valt betreft mijn verhuurder alleen is het wel een van de woningcorporaties van woninginzicht. Ik hoop ze meewillen werken iig bedankt!

Antwoorden (5)

Ik ben bang dat de belastingdienst niet thuis gaat geven. Je valt niet in een van de 'bijzondere gevallen' (tenzij je gehandicapt bent en daarom arbeidsongeschikt). De belastingdienst is helaas weinig flexibel in het uitvoeren van de regels.

Je kan twee dingen doen: je kan iets minder huur opgeven, met natuurlijk het risico dat je gecontroleerd gaat worden en dat je alles plus een boete terug moet betalen. Hoe groot dat risico is kan ik je niet zeggen.

Een andere optie is om met je verhuurder om de tafel te gaan zitten en vragen of hij of zij iets voor je kan betekenen. Zij kunnen over hun hart strijken en de huur met 5 euro verlagen. Of, als ze mee willen werken, kunnen ze op papier de servicekosten 'verplaatsen' van de schoonmaakkosten naar een post die niet meetelt met de huurtoeslag (zoals stofferingskosten).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijken me hele goede tips. Ik hoop dat de vragensteller hiermee aan de slag gaat!
Je kan bij de gemeente woningkostentoeslag aanvragen ipv huurtoeslag tot je 23 bent dan krijg je huurtoeslag. Ik had dat ook gedaan. Moet je even informeren bij de gemeente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat kan niet. Dit kan je echter wel aan de verhuurder vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan eventueel een brief sturen naar het belastingkantoor waar je onder valt. Je zou je situatie uit kunnen leggen en misschien dat ze er mee akkoord gaan. En zorg dat je een direct telefoonnummer krijgt van diegene die je zaak gaat behandelen, dat werkt fijner. Ik zou niet gaan sjoemelen met de prijs, gegarandeerd dat ze erachter komen. ( ik ben expert bij de belastingdienst geweest en ik weet dat ze er vroeg of laat erachter komen)
Wel kan je idd bij de verhuurder vragen of ze je willen helpen. Die kans lijkt mij groter dat het in je voordeel uitpakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Belastingdienst kan niet op eigen houtje de wet veranderen.
Zelfs als je een beroep zou doen op de hardheidsclausule, blijft het moeilijk.
Als je goede gronden had om te denken dat je recht zou hebben op huurtoeslag en ook hoeveel en die informatie is bewijsbaar afkomstig van de Belastingdienst, dan kun je "op grond van opgewekt vertrouwen" daaraan mogelijk rechten ontlenen.
Of je met € 5 euro minder huur veel toeslag zou krijgen weet ik niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als er sprake is van een handicap, worden de grenzen en normen anders. Ik zie in de proefberefkeing (die je ook kunt maken) niet of dat ook geldt voor het huurbedrag.