Waar kan ik een biljet van 500 euro aanschaffen en ook weer terug wisselen in kleine coupures?

een jaar geleden
in: Bankieren
1.6K
Amadea
een jaar geleden
Waarom zou je dat doen? Is toch veel handiger om kleine coupures te hebben?
Antoni
een jaar geleden
@Frencie, je kan ze online kopen op een website als Marktplaats.nl, of fysiek in een winkel voor postzegels en munten. Of de banken ze nog accepteren om te wisselen? Waarschijnlijk wel, maar ze zullen wel benieuwd zijn waar je ze vandaan hebt, vermoed ik. Vandaag, 8 december 2022, zie ik bijvoorbeeld deze advertentie op Marktplaats.nl: https://www.marktplaats.nl/v/postzegels-en-munten/bankbiljetten-nederland/m1918338667-500-euro-biljet-duitsland-2002.

Antwoorden (1)

Biljetten van 500 euro zijn sinds april 2019 niet meer in omloop gebracht:https://www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/html/index.nl.html
Aanschaffen kan dus niet meer.
in omloop gebracht.
Toegevoegd op 8 december 2022 22:05: tekst
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Pieterke, aanschaffen kan nog wel, bijvoorbeeld op Marktplaats.nl, maar omdat ze zeldzaam zijn, wordt er meestal meer dan € 500 voor gevraagd.
Amadea
een jaar geleden
Dan is het toch helemaal krom om dat te willen kopen en het vervolgens met dus verlies in kleinere coupures te gaan omwisselen?
Antoni
een jaar geleden
@Amadea, misschien vindt iemand het leuk om het biljet eens in handen te hebben, maar wil hij of zij het tegelijk niet voor altijd houden. Dan wil hij of zij het geld weer makkelijk kunnen uitgeven, natuurlijk. Mijn vader heeft ons, als kinderen, in de jaren tachtig eens een briefje van 1000 gulden laten zien, gewoon omdat hij dat leuk, spannend en leerzaam vond. Dat heeft hij daarna ook weer ingeleverd bij de bank. Omdat een biljet van 500 euro tegenwoordig een verzamelobject is, zal deze actie dus een actie met (wat) verlies zijn. Ja, jammer.