Mijn oude achternaam moet ik verplicht opgeven als iemand geld naar mij wil overmaken. Waarom?

Sinds de rekeningen bij een banktransactie tussentijds gecontroleerd worden op de naam van de ontvanger moet de oude achternaam verplicht vermeld worden. Ik vind dat raar als je gescheiden bent en de mensen je van die achternaam kennen. Waarom moeten mensen mijn oude achternaam kennen? Dit zorgt voor verwarring en ook ironisch genoeg ook voor wantrouwen. Iets dat men nou juist wilde voorkomen door deze controle in te stellen.

2 jaar geleden
in: Bankieren
2.3K
LeonardN
2 jaar geleden
Is dat niet enkel zo voor een bank waarbij je al de rekening op de oude naam had staan?
Bij een nieuwe bank zal dit neem ik aan anders zijn (of is dat juist ook niet zo?!).
EPG1965
2 jaar geleden
@LeonardN: dank voor je snelle reactie. Dat zou zo maar eens kunnen. Maar dan nog vind ik het vreemd vinden, want vóór die controle was dit nooit een issue. En de betreffende bank zelf zegt er niets aan te kunnen doen, want voor die controlemodule zijn zij niet verantwoordelijk, dus ook niet voor de gewenste naamvermelding... En de Nederlandse Vereniging van Banken reageert nergens op.

Antwoorden (1)

Je moet niet je achternaam verplicht opgeven. Je moet de naam die gekoppeld is aan je bankrekening opgeven. Als die toevallig je oude achternaam is, kan de bank daar ook niets aan doen. Geef je je huidige naam op, dan kan de betaling op zich nog altijd gedaan worden.
Wil je je achternaam veranderen, dan moet je hiertoe een verzoek bij de bank indienen.

Wanneer een gebruiker in internetbankieren of mobiel bankieren bij een overboeking het IBAN en de naam van de begunstigde heeft ingevoerd, wordt de naam gecheckt vóórdat de overboeking wordt uitgevoerd. Wanneer bij de check afwijkingen worden ontdekt, krijgt de gebruiker een waarschuwing:
- De ingevoerde naam wijkt iets af van de naam die bij het rekeningnummer bekend is. De naam die bij de bank bekend is, wordt ter controle aan de gebruiker getoond.
- De ingevoerde naam wijkt sterk af van de naam die bij het rekeningnummer bekend is. De gebruiker wordt gewaarschuwd voor mogelijke vergissingen of fraude.
De klant blijft zelf verantwoordelijk voor wat hij met de waarschuwing doet. Op grond van Europese afspraken is het IBAN leidend voor het uitvoeren van een overboeking. De naam speelt daarbij geen rol. Dus als de betaler dat wil kan hij een betaling (nog steeds) altijd doen, ook als uit de waarschuwing blijkt dat de naam sterk afwijkt van de naam die bij de bank bekend is.
2 jaar geleden
EPG1965
2 jaar geleden
Dank je wel Simon. Ik ga dan maar eens met de bank praten om de naam aangepast te krijgen. Dit is echter naar mijn weten nooit door de bank gecommuniceerd dat dit het gevolg kon zijn. Ik weet dat de overmaker altijd zijn/haar transactie ondanks de waarschuwing kan doorzetten als die gene zeker is dat het rekeningnummer klopt. Nogmaals dank voor de uitgebreide info.