In de volksnumerologie wordt 11 als het gekkengetal beschouwd. Er zijn verschillende theorieën waarom dit zo zou zijn. Volgens de ene theorie omdat het een dwaze overschrijding is van 10, het getal van de Tien Geboden. Dit omdat carnaval voor oorsprong een katholiek feest is. Een andere theorie is de betekenis van de cijfers. Het getal 12 zou “perfectie” symboliseren. 11 is dan dwaas, omdat het perfectie niet haalt.

Een derde theorie die bestaat gaat ook over de relatie tussen het getal elf en carnaval. Frankrijk bezette eind 18e eeuw het Rijnland. Carnaval werd toen al aardig gevierd. Maar nu moesten de Franse bezetters op de hak genomen worden. Men zette Franse steken op en koos de elfde van de elfde als datum voor hun spotfeest. Dit naar aanleiding van de drie principes van de Franse Revolutie: Egalité, Liberté et Fraternité. De beginletters vormen samen het woord ‘elf’.

Er is ook nog een ander mogelijk verband. Namelijk het verband tussen Sint-Maarten en carnaval. Sint-Maarten markeert de periode voor Kerstmis. Veertig dagen na de elfde van de elfde is het 21 december, de kortste dag van het jaar. Aan het einde van het Sint-Maartensfeest begon het vasten. Zoals carnaval voorafgaat aan het veertig dagen vasten voor Pasen, zo gaat Sint-Maarten vooraf aan de voorbereiding op Kerstmis.

Interessant discussievoer voor sommigen, onbelangrijk voor anderen. Hoe dan ook, ergens in onze geschiedenis heeft iets of iemand besloten om het getal 11 een bijzondere status te geven binnen de vastelaoveswereld. En dat heeft er weer toe geleid dat op 11/11 vastelaovesvierders maar ook andere geïnteresseerden massaal naar de vastelaovessteden vertrekken om dit heugelijke feit met zijn allen beneden de rivieren te vieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

11 is het gekkengetal.
Daar komt het vandaan voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het getal elf wordt wel als het dwazen- of gekkengetal gezien. Waarschijnlijk omdat het 1 minder is dan 12, het getal van perfectie — met 11 ben je dus net niet perfect. Zelfs het woord gekkengetal heeft precies elf letters en speelt daarom een belangrijke rol tijdens het carnaval. Er is een Raad van Elf, die jaarlijks voor het eerst vergadert op 11-11 om 11.11 uur ('s avonds). De carnavalskreet Alaaf! zou een verbastering zijn van elf."