Kunnen we de paasdagen niet beter aflassen?

Een dagje extra vrij ( 2 zelfs met goede vrijdag erbij ) is natuurlijk best fijn… maar volgens mij weten maar weinig mensen nog waarom ze vrij zijn, en dus de betekenis van pasen.

Wordt het niet eens tijd om een andere leuke vrije dag te "verzinnen" , die meer betekenis heeft voor de meeste mensen en waar dus niet katholieken dus ook wat aan hebben…

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Pasen
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vrijdag is toch een gewone werk dag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee ik ben altijd vrij namelijk op goede vrijdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn niet ' afgelasde wedstrijden' conform kofschip , maar 'afgelaste wedstrijden', dus die t komt van de stam

Het beste antwoord

Ja.
Ik ben voor het afschaffen van alle VASTGELEGDE geloofsgerelateerde vrije dagen.

Ja, het wordt zeker tijd om daar een andere oplossing voor te verzinnen.

Laat mensen meer vrijheid hebben in het kiezen en bepalen van hun eigen vrije dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit best een moeilijke onderwerp is. Ik ben zelf katholiek opgevoed maar ik zie in pasen weinig heil zeg maar. Een gulden middeweg lijkt mij best wel eerlijk.
Aangezien nederland steeds mulitcultureler word en mag worden vind ik het echt een discusiie waard.

Andere antwoorden (7)

Als het je alleen maar gaat om een vrije dag, dan maakt het toch niet uit wanneer het is?
Er zijn toch nog een hoop gelovige / christelijke mensen in Nederland (en dus niet alleen Katholieken) die wel waarde hechten aan de vrije dag met goede vrijdag en Pasen, omdat zij deze dag op een andere manier besteden.
Op deze manier laat je die mensen in hun waarde, en heb jij ook lekker een vrije dag.
Geniet er gewoon van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel, ik zeker niet watn ik ben blij met mijn vrije dagen en het is ook heel vertrouwd, maar volgensmij is de balans van geloof aardig verschoven de laatste jaren.
ik krijg geen vrije-dag,maar extra betaald omdat t een feestdag is,dus tja waarom zou ik klagen.maar begrijp wel inderdaad dat wanneer je die vrije dag opgedrongen krijgt,terwijl een andere datum meer betekenis voor je heeft,het best over kan komen dat t weer allemaal voor je bepaald wordt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat pasen voor veel mensen nog wel een betekenis heeft, pinksteren zou naar mijn mening veel minder mensen weten waar dat voor dient. Wanneer ik werk met feestdagen krijg ik ook meer betaald en de andere feestdagen wanneer ik wel vrij ben geniet ik des te meer. Ik waardeer het wel wanneer er feestdagen zijn ook al is niet voor iedereen duidelijk waarom pasen een feestdag is. Genieten van het bij elkaar zijn met familie of vrienden met feestdagen kan ook zonder dat je de betekenis weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven nou eenmaal in een christelijk land en hebben dus de christelijke tradities. En ik denk dat het je nog zal verbazen in hoeveel kerken vanochtend (het is zondag nu ik dit tik) wordt verteld over pasen. En veel kerken hebben ook een paas-programma.
Dus: nee. Het hoort bij "ons".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet prima waar het over gaat, en heb helemaal geen moeite met het vieren van het vruchtbaarheidsfeest. Dat er later een of andere religieuze groepering een ander feest overheen heeft geplakt, waardoor een heleboel mensen vergeten zijn wat er oorspronkelijk gevierd werd deze tijd van het jaar, tsja, daar moeten we maar mee leren leven.

Maar ik zou het ook niet erg vinden om al die verplichte vrije dagen gewoon als extra in te delen vrije dagen te krijgen, zodat men zelf wat meer vrijheid heeft in het verspreiden ervan. Laat mensen die er waarde aan hechten dan rond de betreffende dagen vrij nemen, en laat anderen een aantal extra dagen aan bijvoorbeeld een zomervakantie plakken of zo. Of een extra weekje vrij, als je ook de dagen van pinksteren en kerst erbij neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afschaffen al die religieuze dagen, geeft de religies het valse gevoel dat ze nog iets te beteken hebben. Bovendien wil ik zelf bepalen wanneer ik een vrije dag neem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar maak je je druk om? De 2e paasdag heeft niets met het christelijk geloof te maken, sterker nog op 2e paasdag mogen de streng gelovigen zelfs meer als op een "normale zondag". Ik vind het wel wat hebben, zo'n extra vrije maandag waarin je allerlei leuke activiteiten met je familie kunt doen. En dat er een andere feestdag voor terug komt? Daar geloof ik niet in, geniet er toch gewoon van. Er staat toch nergens dat je naar de kerk moet en het opstaan van Jezus moet vieren (; )).