Waarom heeft sinterklaas Krampussen mee in Oostenrijk?

Hier heeft de Sint pieten en die zijn de helpers van Sinterklaas. In Oostenrijk heeft Sint geen pieten maar krampussen bij zich. Een soort duivels. Maar waarom neemt Sint die dan mee?

Picture for question
7 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Dat is daar een traditie.

De Krampus is een beestachtige demon uit de folklore van de Alpen-regio's. Het woord komt van het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. De Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas. Hij komt voor in onder andere Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Italië en Tsjechië.

Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden.

Ook komen Krampussen binnen in huizen. Waar Sinterklaas cadeautjes uitdeelt aan brave kinderen, is Krampus een dreiging voor straf voor de stoute kinderen. Hij geselt ze of stopt ze in zijn zak, waarna de stoute kinderen meegenomen worden naar het bos.

Meestal waren deze gestalten verbonden met het Sint Nicolaas, maar soms met Kerstfeest of - in het laatste geval - met Sint Maarten.

Toegevoegd na 49 minuten:
Het Sinterklaasfeest wordt op meerdere plekken ter wereld gevierd en vrijwel altijd wordt de goedheiligman terzijde gestaan door een knecht. Veel van deze figuren, ook de Krampus, lijken hun oorsprong te vinden in de heidense gebruiken.
De katholieke kerk verbood mensen zich te verkleden als Krampus vanwege het duivelse karakter. Hierop stond zelfs de doodstraf. Maar Krampus overleefde in de afgelegen Oostenrijkse berggebieden, waar de macht van de kerk beperkt was.
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Dat is interessant maar geen antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies. Informatie, geen antwoord. Natuurlijk is het daar traditie, maar hoe kan het dat in Belgie en Nederland we zwarte piet kennen en in Oostenrijk krampus. Hoe kan dat verschil er zijn?
SimonV
7 jaar geleden
Dankzij de kerk, zie aanvulling.
Poet
7 jaar geleden
Ik mis dan toch nog info zoals: nodigt sint ze daartoe uit? Bieden ze zichzelf aan? Dringen ze zich aan sint op?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, je wil een antwoord de zin van een scenario/plot. Dat zal slecht te geven zijn aangezien dergelijke folklore vaak een opstapeling/aaneensmelting is van allerlei mythologie. In dit geval heidens/paganistisch, christelijk (katholiek), en traditionele folklore uit de alpenregio. Hoewel de krampus een demonachtig wezen is, moet je deze niet verwarren met de christelijke duivelsfiguur. In die zin lijkt de connectie met een katholieke heilige natuurlijk heel opmerkelijk. Uiteindelijk is het net zo slecht te verklaren als een kerststal en een kerstboom die naast elkaar in een huis staan. (althans daar is heel veel over te verklaren, maar je moet deze twee dingen zowel los, als kunstmatig aan elkaar verbonden zien). Net zoals hier door de inmenging van de R.K. of in dit geval het gebrek eraan. Nog een leuke om te begrijpen. Krampus was er al voor "Sinterklaas" een feest was, zwarte piet pas erna.
SimonV
7 jaar geleden
Jammer dat voor deze uitstekende reactie geen plussen te geven zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wellicht dat deze site nog meer informatie geeft: http://www.historien.nl/sints-helse-helpers-van-knecht-ruprecht-tot-krampus/ Hier wordt dus wel een scenario beschreven voor Pere Fouettard: "In Nederland is dat Zwarte Piet, in Frankrijk en delen van België Père Fouettard, die ooit kinderen vermoordde en na spijtbetuiging of mogelijk als straf bij Sint Nicolaas in dienst kwam." Maar dat is dus in mijn ogen een soort aan elkaarknooptheorie van 2 gekruisde mythes. Voor krampus is er niet echt zo'n later verzonnen verhaalversmelting, zover ik kan vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier wellicht wat je wil horen: http://www.stnicholascenter.org/pages/krampus/ She regaled us with tales of demons going door to door, sanctioned by St Nicholas to terrorize the wicked. Sinterklaas geeft dus de toestemming dit te doen.
Poet
7 jaar geleden
Samen met de toevoegselen van Mr Tomaat een helder verhaal. Rare lui die Oostenrijkers...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet je eens in het buitenland vragen wat men vreemder vindt, zwarte piet of krampus. https://www.youtube.com/watch?v=7T6n-7S1Z68

Andere antwoorden (1)

In Oostenrijk heeft Sinterklaas Krampussen (duivelse figuren) bij zich om symbolisch het kwaad te verdrijven en kinderen te waarschuwen om zich goed te gedragen. Dit mengt christelijke en heidense tradities om moraliteit te bevorderen tijdens de feestperiode.