Zou het kindermisbruik-schandaal van de Rooms-Katholieke kerk een negatief effect kunnen hebben op de onschuld van het Sinterklaasfestijn?

Ik kan me namelijk voorstellen dat de volgende aspecten een nogal wrange 'bijsmaak' zullen krijgen:
- alom bekend als de grote 'kindervriend'
- kinderen die op schoot mogen komen zitten bij de Sint
- kinderen die lijfstraffen krijgen met de roe
- kinderen die mee moeten naar Spanje in de zak

Voorheen maakten al deze aspecten als vanzelfsprekend deel uit van het Sinterklaasfeest, maar zou het kunnen dat een deel nu veranderd zal worden?
Of zouden meer mensen het Sinterklaasfeest in de steek laten en het kerstfeest gaan vieren zoals in Amerika?

Deze vraag is serieus bedoeld, ik hoop dus dat deze mag blijven staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een van de mooiste lessen die kinderen aan het Sinterklaasfeest overhouden is dat ze leren skeptischer te denken en mythes niet serieus moeten nemen. Ik zal niet de eerste of enige zijn die met het verdwijnen in het geloof van Sinterklaas ook niet meer in vergelijkbare mythes als 'Jezus is opgestaan uit de dood' geloofde. Het sinterklaasfeest is dus niet een feest dat op wat voor manier dan ook religieuze denkbeelden ondersteund, maar juist eerder zal tegenspreken. Sinterklaas wordt door de meer orthodox gelovigen vaak als een ketters feest gezien. Het Sinterklaasfeest heeft zijn oorsprong immers ook in Wodan, en die heeft ook al niets met het Christendom te maken.

Achterhaalde zaken als 'de roe' en 'lijfstraffen' spelen mede dankzij het Sinterklaasjournaal ook al lang geen rol in het feest, net als dat de zwarte piet een 'slaaf' van de Sint zou zijn. Integendeel, menig kind wil juist ook zwarte piet zijn, zwarte pieten zijn cool. Datzelfde Sinterklaasjournaal heeft ook altijd al wat voor relatie met de kerk zo veel mogelijk gemeden.

Wie dus een link legt tussen de kerk en het Sinterklaasfeest heeft deze gebeurtenissen, het volledig loskoppelen van het Sinterklaasfeest met de kerk, lijfstraffen en slavernij, niet gezien of begrepen. Het Sinterklaasfeest is het feest van het kind, zoals moederdag het feest voor de moeder is, met een mooie, fantasierijke mythe als basis, zoals dat bij de fantasierijke beleveniswereld van kinderen zo mooi past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Welnee de meeste mensen en vooral kinderen leggen niet eens een link tussen sinterklaas en de kerk. Sinterklaas is gewoon een oude man die veel kadootjes geeft met een rare hoed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen zelf bepalen meer dan je zou denken. Juist met dit feest worden kinderen ook door elkaar geinspireerd. Als ouder wil je het niet op je geweten hebben dat jou kind als enige van de klas niets in zijn schoen heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kerst is niet leuk voor kinderen. ik vind het zelf ook niet leuk. sinterklaas wel
De verhalen over misbruik in de kerk zijn niet nieuw. Net zo min als de verbanden die je legt met 'grote kindervriend' bijvoorbeeld. Dus daar veranderd niets aan. De persoon die sinterklaas speelt is vaak genoeg niet gelovig, en al helemaal geen 'sint'.

Dus nee, ik denk dat dat niets verander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen hebben toch geen benul van het hele misbruik-verhaal? Laat hen lekker in hun onschuld van het feest genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen, maar dat is dan omdat de volwassenen er deze lading aan geven. Ik neem aan dat elke weldenkende volwassene het onderscheid kan maken tussen een leuke kindertraditie en kindermisbruik.We maken onderscheid tussen specifieke en algemene situaties. Als dat niet zo zou zijn, zou nu ook niemand meer een bolderkar kopen (bolderkar-affaire) of een kelder onder z'n huis willen (Frizl), of een politie-agent als buurman accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij zeker niet
Laten we Sinterklaas, die toch al weinig meer met het RK geloof te maken heeft, hier aub buiten houden.
Lang Leve Sinterklaas, voor mij nog altijd dé kindervriend!!
Daar veranderen al die bisschoppen met hun vreselijke praktijken niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Sinterklaas is pedofiel, en zwarte Piet voyeur" zongen de Amsterdamned al in de jaren 80. En daarna kregen we Zwarte-Klaas met zijn witte helpers, anders was het niet politiek correct.

Kortom, er wordt geassocieerd met wat men uitkomt, of dat nu zinnig is of niet.

Het is heel wrang wat er in de RK-kerk gebeurt is, maar met Sinterklaas heeft het allemaal niks te maken.