Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een Tabberd?

makkers staakt uw wild geraas,

Heeft de sint ook slechte Tabberds i.v.m.
"trek uw beste tabberd aan"

wat is een tabberd? (behalve een kledingstuk..En kan de sint wel zonder?

Waar komt het prachtige woord vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een tabberd is het geborduurde gewaad van een Wapenkoning, heraut . In de middeleeuwen werden de op deze wijze geklede boodschappers als onschendbare dragers van brieven en mondelinge mededelingen tussen edelen die met elkaar in oorlog waren gebruikt. De tabberds zijn zo zwaar geborduurd dat zij stijf zijn en een duidelijk zicht geven op het wapen van hun heer. In het Verenigd Koninkrijk worden tabberds nog geregeld gedragen en in Spanje waren zij bij de inhuldiging van de Spaanse koning Juan Carlos te zien. In Nederland traden bij de inhuldiging van koningin Juliana in 1948 voor het laatst in tabberds geklede herauten op. Bij de inhuldiging van koningin van koningin Beatrix in 1980 droegen zij een rokkostuum, c.q. avondtoilet.

Het woord tabberd wordt ook gebruikt als alternatieve benaming voor de toga.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

14 jaar geleden
Ken wel een tabbert met een T, wellicht heeft Sint er daar ook nog een van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tabberd komt van tabbaard, dit is een mantel, staatsiegewaad of toga. Als de sint zijn verjaardag viert ziet hij er natuurlijk op zijn paasbest uit om ons te plezieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die ESVW;

Nou, mijn vorige tabberd was inderdaad na al die jaren niet best meer. Mijn nieuwe is dan ook de beste tabberd die ik ooit aan heb getrokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een tabberd het witte kleed dat priesters onder hun kazuifel dragen, maar als je naar de heraldiek kijkt, zou het ook het kazuifel zelf kunnen zijn, dus dat geldt ook voor Sinterklaas. Waar de uitdrukking 'iemand op z'n tabberd geven' vandaan komt (iemand een pak slaag verkopen), weet ik niet; de etymologie van het woord tabberd of tabbaard is mij onbekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding