Waarom vieren we in Nederland Sinterklaas eigenlijk op 5 december?

Sinterklaas is immers op 6 december jarig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.4K

Het beste antwoord

Wij denken dat wij op 5 december de verjaardag van Sinterklaas vieren. Maar wij vieren zijn sterfdag! De kerk ziet de sterfdag van een heilige als een feestdag. Op 6 december stierf Sint-Nicolaas. Het feest van een heilige begint de avond ervoor. Voor Sint-Nicolaas is dat dus op de avond van 5 december
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal menno PLUSJE

Andere antwoorden (6)

Dan moet hij toch thuis zijn om het te vieren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoedt dat het een dag was waarop niet veel gebeurde ooit in het verleden... Toen hebben reclamejongens een actie opgezet: Sinterklaas... Die reclame hebben ze veelvuldig herhaald en nu gelooft IEDEREEN in Sinterklaas... Ja IEDEREEN, ook zij die er niet in geloven, die geloven dat die niet bestaande man op 5 december jarig is... Zo werkt dat...

En dat blijft zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix heb je soms een hekel aan reclamejongens??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
historische feiten mag je ook niet zo geloof ik, er is een historie aan sinterklaas, de recalmejongens maken gebruikt van een al bestaand concept, ze hebben het niet uitgevonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee maar ik zie hoe ze dat doen... Ik heb dat nog niet zo lang geleden ontdekt hoe veel macht dat ze hebben... En het doordrenkt onze samenleving dusdanig dat ik er een hekel aan krijg... Dat dan weer wel... Ik ik kan lekker afgeven, heerlijk... Niemand voelt zich aangesproken... Voorheen deed ik dat bij de gelovigen, maar die zijn meteen in hun eer aangetast, dus ik heb lekker een fijne vijand... Moet je ook eens doen... Zoek een fictief slachtoffer en hak er dan op in, heerlijk is dat... Maar dan wel zonder emotie doen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de d66, zogenaamde pragmatische politici, in de jaren 60 misschien tussen al die onwetende hippies. ze zijn nu rechts en rechts ingehaald door echte pragmatische denkers als fortuyn en wilders. die laatste 2 behoren niet tot mijn favorieten maar doen wel wat d66 claimt maar niet doet.
Vroeger begon de nieuwe dag om 6 uur in de avond, en Sinterklaas is op 6 december overleden, mag het eigenlijk niet zeggen want nu is iedereen van slag. Vandaar dat ze het vieren op 5 december. Ik wist dit zelf ook niet en heb het net gelezen en ben ook ontdaan dat hij dus echt niet bestaat.
Maar zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja, google is geduldig:) dus ook voor jou+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi lol dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he lola klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten! 'k Ga het gelijk tegen me neefje vertellen dat we niet z'n verjaardag vieren; maar z'n sterfdag! ;-) +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
>+ 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
danjewel, weer een andere avatar!!!
Sint Nicolaas is helemaal niet op 6 december jarig. 6 december 348 is de dag dat hij zijn ziel aan de duivel verkocht in ruil voor het eeuwige leven. Zodat hij kon blijven zoeken naar zijn geliefde Diana...

Dit is overigens in het kort de reden waarom de goede man in 1978 door het Vaticaan van de Heiligenlijst is gehaald als 'beschermheilige voor de scheepvaart'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel! 5 december is pakjesavond, dus eigelijk vieren we het 5 december héél erg laat. Hij brengt de cadeautjes wel op 5 december, maar wie zeg dat je ze dan moet openen?

Als je nog iemand zoek om het sinterklaas goed te vieren kun je veel informatie halen van de website www.pietopbezoek.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou natuurlijk moet Sint zelf ook zijn eigen verjaardag kunne vieren op zijn eigen dag daarom stuurt hij al zijn pakjespieten om die avond daarvoor nog de pakjes rond te brengen en sommige pieten doen het zelfs pas de volgende ochtend wanneer onze Sint jarig is zodat hij vanaf 12 uur zijn verjaardag kan vieren en weet dat alle kinderen uit nederland nu blijer zijn met wat ze hebben en ze nu goed gelukkig zijn, sint wil een verjaardag waarbij alle kinderen net zo gelukkig zijn ( spelen ) als hij dan is want als de kinderen niet gelukkig zijn is hij dat dus ook niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
conclusie : sint wil zijn eigen verjaardag vieren met zijn pieten, en wikl dat op zijn verjaardag heel nederland weer gelukkig zal zijn met zijn nieuwe speelgoed!!!