Gaat het aantal in sinterklaas gelovende kinderen omlaag?

Ik hoor steeds meer dat kinderen elkaar vertellen dat hij niet bestaat. Worden kinderen bewuster of ligt het aan sommige ouders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat zou best eens kunnen. Daar zijn verschillende oorzaken voor:
Niet alle kinderen krijgen de sinttraditie van huis mee, zij horen thuis dat hij niet bestaat en ze vertellen dat klasgenootjes.
Niet meer ieder huis heeft een kachel of een open haard dus dat levert al gauw de kritische vraag op hoe de sint nu binnenkomt. De belangrijkste reden is het dagelijks optreden van de goed heiligman op diverse kanalen. Hierdoor wordt het zichtbaar dat de sint er steeds anders uitziet. De huidige jeugd ziet hem dagelijks. Toen ik nog een klein zieneresje was, zag ik hem in totaal 3 keer: aankomst, school en in het dorp. Toen vielen al die wisselende neuzen en baarden minder op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat de leeftijdsgrens langzamer omlaag gaat.
Tegenwoordig hoor je het al in groep 5 te weten maar dat zou over een paar jaar al naar groep 4 kunnen veranderen! Omhoog krijgen zal moeilijk gaan. En dit gebeurt zoiezo automatisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappige is dat kinderen die het elkaar vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, dit niet willen geloven en dus pas ongelovig worden als ze het spelletje kunnen doorzien. Geen zorgen maken dus.
Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen worden zijn tegenwoordig zo wijs.
Het begint al op de basisschool dat kinderen aan de kleintjes vertellen dat deze niet bestaat en daarom weten ze het vaak eerder. En ouders broertjes of zusjes vertellen het stiekem door.

Ik was 9 en geloofde er nog echt in maar daarna heeft mijn broer het verklapt in ruil voor een reep chocola toen liet hij me de kast zien waar alles verstopt lag. En zelfs met mijn naam erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker als hier al getwijfeld wordt ;) foei foei
Bedenk dat kinderen dit ook kunnen lezen.
eogenlijk zou dit onder de 18+ categorie moet vallen ;)
zeker om deze tijd
14 jaar geleden
Vanaf 8 à 9 jaar hoor je in 2010 niet te geloven in de rijke gulle hand van sinterklaas. In de huidige open maatschappij kan je toch niet echt meer geloven in dergelijke sprookjes van sint en piet. Zwarte piet ja ammehoela, kijk eens in zijn witte nek.....
Kinderen zijn slim, vragen en weten steeds meer en hebben volwassenen op een schrandere wijze in de gaten.
Het is trouwens ook geen taak voor ouders om hun eigen kinderen voor te liegen! Geeft een slecht voorbeeld....
Kortom: andere tijden breken aan. Sinterklaas is voor 3- en 4 jarigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar er komen er elk jaar weer bij ook...

En dat ligt inderdaad aan sommige ouders, die moeten er dan weer meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat hij niet dan??? wat vertel je me nou?....

Bij deze één minder die er in gelooft, dus ik denk dat het antwoord Ja is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en in tegenstelling tot wat sommige antwoorders hieronder zetten, geloven (sommige) kinderen tegenwoordig zelfs LANGER in Sinterklaas dan vroeger. Ik kan me herinneren dat het met een jaar of zes, zeven wel over was. Maar tegenwoordig moet je sommige kinderen van tien echt nog vertéllen dat hij niet bestaat (omdat op school op die leeftijd lootjes getrokken gaan worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Ha, die Zoisdat;

Dat het aantal gelovige kinderen zou teruglopen daar heb ik nog niet zoveel van gemerkt; we kunnen het werk nauwelijks aan. Wel lijkt het erop dat er steeds meer hardnekkig gelovige volwassenen te zijn; kijk maar eens hoeveel er met DSB en Icesave de teil in zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen van de toekomst worden steeds slimmer...