spelen negroïde mensen ook wel eens voor zwarte piet?

Ik zie altijd maar die (soms erg slecht) geschminkte blanke mensen die zwarte piet spelen... veel makkelijker als je al donker van jezelf bent. Maar spelen donkere mensen ook wel eens zwarte piet rond 5 dec? Of is dit iets typisch Nerdelands: we schminken blanke mensen om ze zwart te doen lijken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik heb wel degelijk wel eens een negroïde piet gezien, maar dat was echt eenmalig volgens mij.....en mijn dochter steígerde zowat: DAT was geen Zwarte Piet, dat was een gewóne meneer !!!

Ik had haar net verteld dat zwarte pieten zwart geverfd waren, omdat ze vroeger zwart werden van de schoorsteen, maar tegenwoordig had bijna niemand meer een schoorsteen, dus om toch nog op Pieten te lijken, werden ze geschminkt. Vond ze helemaal geweldig, want dat opende voor haar ook mogelijkheden om Zwarte Piet te worden later.

Daarnaast is het voor degene die Zwarte Piet moet spelen ook veel makkelijker om dat te doen van achter een ´masker´waarmee bijna niemand je herkent. Maar voor mij zijn witte nekjes en oogleden geen enkel probleem : ze horen gewoon bij het roetzwarte witte schoorsteenknechtje. Onder de kleren hoort Zwarte Piet wit te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe eindelijk iemand die zegt wat ik altijd zeg en waar ik altijd weer hevige discussies over krijg met mensen.
+1... een hele dikkerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus een voor Marleen!

Andere antwoorden (8)

Ha, die Vlinderr;

In het algemeen kom ik weinig interesse tegen van mensen met een van nature donkere huid om Zwarte Piet te zijn. Ik ken een praktijkgeval uit de werkomgeving van mijn vrouw; een donker jongetje dat hevig gepikeerd was omdat iedereen zwart werd geschminkt en hij niet, want zo was hij geen echte Piet! Being black is in the eye of the beholder....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het komt wel degelijk voor, alle commotie die er wel eens speelt over de politieke correctheid van het 'instituut' Zwarte Piet ten spijt gebeurt het wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moeten we Tutu eens vragen of hij volgend jaar tijd heeft om u wat mee te helpen dan Sinterklaas?
Ik denk van niet, mijn idee heeft die geschminkte piet altijd wel een bijzondere stem die je niet bij een blanke westerling zou verwachten Volgens mij heeft 'ie wel een soort 'zwartepietenstem' die je eerder bij een negroïde meneer zou verwachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kon je het weer niet zelf verwoorden? http://forum.credible.nl/topic.php?id=20186&userid=9466&page=1&origpage=1 ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook prima op zich, alleen is het wel zo netjes (en in sommige gevallen domweg vereist) dat je in zo'n geval de bron er even bijzet, kleine moeite, wel zo netjes dus. Dat wordt hem echter maar niet geheel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben jij de wachtchef op GV?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets ja.
Rieneke1
14 jaar geleden
minnetje voor het onzinnige antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik ben de watchchef van GV. Niet gewaardeerd, tot aanwezig.... haha, was mij al héél lang opgevallen. Moet je voor de grap eens één van zijn eerste antwoorden bekijken en dan deze. Grammaticaal en woordkeuze liggen niet in het verlengde van babyfaced. Dus ik geef ook beduidend een min. Ik vind wiki al slecht, maar om simpel ctrl c ctrl v te doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel googlen: ja. Goed Nederlands lezen: nee. Regelmatig staan er stukken gecopy-pastet die geen antwoord op de vraag zijn, maar alleen toevallig de bewuste sleutelwoorden bevatten.
vaak is voor zwarte piet spelen vrijwilligerswerk, en het lijkt dat donkere mensen hier niet voor te vinden zijn.
ik zit hier midden in de randstad, dus de bevolking is hier erg gemeleerd.
toch zie ik het volgende: bij de dierenambu werken zo'n 40 vrijwilligers, zonder uitzondering blank.
ook het werk bij de telefonische hulpdienst, met zo'n 75 vrijwilligers was uitsluitend een blanke aangelegenheid.
14 jaar geleden
Toevallig een vriend van mij die op mijn aandringen een school gaat helpen. Voor die school was het de eerste keer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit eens met een groep jongeren voor zwarte Piet gespeeld. Daar zat ook een Surinamer bij en die werd ook mooi zwart geschminkt, anders was hij veel te licht voor de rest. We hebben er toen heerlijk om gelachen en hij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zaterdag Sinterklaas gehad op het werk van mijn vrouw. Daar was een Surinaamse mevrouw die typisch Surinaamse kleding aanhad. Ik vond ze ergens een beetje op zwarte Piet lijken, kleurig en zo. Maar onze kinderen zagen dat niet zo. Ze werd volledig genegeerd, net zoals iedereen verder die niet tot het gevolg van de Sint hoorde, ik inclusief......

Er is dus echt schmink nodig voordat kinderen iemand zien als zwarte Piet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi,
mijn pleegdochter is van Somalische afkomst en heeft het afgelopen weekend als zwarte Piet opgetreden. Eerst in een film en daarna in het Sintfeest op mijn werk. Ze viel echt niet op.. de andere pieten waren ook donkerbruin geschminkt en het zag er tip top uit..

groetjes, Kevertje