De melodie van het lied Daar wordt aan de deur geklopt is die van O mijn lieve Augustijn, die in zijn originele, Weense versie rond 1800 voor het eerst is opgetekend (en die ook in veel andere liedjes opduikt,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17e eeuw, maar welk liedje precies weet ik niet. Waarschijnlijk waren er vrij gelijktijdig meerdere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast9023;

De onderwijzer Jan Schenkman schreef in 1850 een boek over Sint Nicolaas, waarin het onder anderen het gedichtje 'Zie Ginds Komt De Stoomboot' stond, wat later op muziek is gezet. Dat is dus waarschijnlijk het eerste echte Sinterklaasliedje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De preciese tekst weet ik niet, maar er zijn veel bronnen die melden dat er al in de 11de eeuw liedjes werden gezongen of onze alleraardigste pakjesbezorger :-)

Dit werd een sequens genoemd, de Congaudentes exsultemus.
Op de tweede link is een geluidsfragment te vinden van dit zeer oude liedje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gezang 'Salve, pater et patrone' dateert uit de veertiende eeuw, de melodie echter al uit de elfde. Het gaat over het leven van de heilige Sint Nicolaas.
Zo zijn er meer Sinterklaasliederen (Nicolaaszangen) die dateren uit de Middeleeuwen en Renaissance.