Magnetronmaaltijd, zijn die nou slecht of toch niet?

Je kunt op het oog gezonde magnetronmaaltijden halen zoals boerenkool en zuurkool.

Dat lijkt mij gelijkwaardig aan het zelf koken van deze producten, heb ik gelijk?

Welke producten zijn wel zeker slecht? (chinees magnetron)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In een paar minuten – píng – heb je warm eten op schoot. Lekker makkelijk inderdaad, zo’n magnetronmaaltijd. Maar is het wel gezond? Het goede nieuws: er bestaan wel degelijk gezonde magnetronmaaltijden. Maar helaas... het zijn er niet veel. Veel maaltijden bevatten te weinig groente, te weinig energie en te veel verzadigde vetten. Dat betekent niet dat magnetronmaaltijden per se ongezond zijn. Het is meer een kwestie van aanvullen. Koop er een zakje sla bij, kies een banaan als toetje, dat soort dingen. Op het etiket staat veel informatie Kant-en-klaarmaaltijden zijn getest door de Voedsel en Waren Autoriteit (in 2006) en de Consumentenbond (in 2007). Maar je kunt ook gewoon zelf het etiket eens goed lezen. Reken zelf uit of je iets gezonds heb gekocht •Groenten, minimaal 150 gram •Energie, 400-700 kcal •Verzadigd vet, maximaal 13 procent van de totale hoeveelheid energie. Bij een maaltijd van 400 kcal is dat maximaal 6 gram, bij 700 kcal is dat maximaal 10 gram verzadigd vet (1 gram vet levert 9 kcal). •Voedingsvezel, minimaal 1,3 gram per 100 kcal (450 kcal: 7,65 gram, 750 kcal: 12,75 gram) Te weinig groenten Een gemiddelde kant-en-klaarmaaltijd bevat te weinig groente: 119 gram. Je kunt het dan zelf aanvullen naar 150 gram. Of - als je nog helemaal geen groente hebt gegeten vandaag – naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente van 200 gram. Waarschijnlijk wil je dus zo’n 30 tot 80 gram groente toevoegen. Wat saladetips: •20 gram extra: 4 schijfjes komkommer •40 gram extra: een halve tomaat •60 gram extra: een worteltje •80 gram extra: een klein zakje sla Te weinig energie Een kleine maaltijd betekent dat je waarschijnlijk snel weer trek krijgt. Om te voorkomen dat je later naar een zak chips grijpt, kun je er bijvoorbeeld meteen iets gezonds bij kopen, zoals (volkoren)stokbrood, olijven of rauwkost. Of een gezond toetje, zoals fruitsalade. Te veel vet Compenseer dit in andere maaltijden. Als gezonde man zonder neiging tot overgewicht heb je dagelijks minimaal 56 gram vet per dag nodig, en maximaal 111 gram. Vermijd verzadigd vet, want dat kan je lichaam zelf aanmaken. Te weinig vezels Je overleeft het wel. Maar zorg dat andere maaltijden vezelrijk zijn. Dagelijks heb je zo’n 30-40 gram vezels nodig. Hoge scores: •1 volkoren boterham: 2 gram •5 eetlepels All Bran: 7 gram •1 kop erwtensoep: 10 gram •1 schaaltje geweekte pruimen of tutti frutti: 10 gram •3 gedroogde vijgen: 11 gram

Bronnen:
http://www.dokterdokter.nl/man/eten-drinke...

Het is zeker niet gelijkwaardig aan het zelf koken. Zeker als je verse groenten en aardappelen gebruikt. Het verschil zit dan vooral in de stoffen die ze toevoegen voor de houdbaarheid, de smaak e.d.

Kant en klaarmaaltijden bevatten vaak te veel zout en dat is slecht. Ook zijn ze nogal vet, vooral het vlees wat er bij of in zit. Gelijkwaardig is het dus niet. Maar dat wil niet zeggen dat het superongezond is. Een magnetronmaaltijd boerenkool is nog altijd beter dan een diepvriespizza.

An de magnetron is in ieder geval niets dat het eten ongezond maakt. Bij kant-en-klaarproducten is het een kwestie van etiketten bekijken. Dat geldt net zo voor boerenkoolstamp als voor Chinese magnetronmaaltijden. Bij dit soort maaltijden komt het vaak voor dat er bijvoorbeeld veel meer zout (soms ook suiker) in zit dan gezond. Verder hebben dit soort maaltijden vaak te weinig groenten om een evenwichtige maaltijd te zijn, en te weinig vezels. Maar een magnetronmaaltijd waar twee ons groente in zit (of die je aanvult met een salade), met verse ingrediënten en een gezonde hoeveelheid zout (en evt. suiker), daar is niets mis mee. Dan kan zo'n maaltijd inderdaad net zo gezond zijn als zelf koken. In een enkel geval zelfs gezonder: rauwe groente die in de magnetron wordt verwarmd, raakt minder voedingsstoffen kwijt dan rauwe groente die in water wordt gekookt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100