Is er verschil in de voedingswaarde van groenten en fruit ten opzichte van 20-30 jaar geleden?

Bevatten de groenten en fruit van nu evenveel vitaminen en mineralen als 20 jaar geleden? M.a.w., zijn ze even gezond, gezonder of misschien minder gezond?

Ik vraag niet naar de smaak, maar ben geïnteresseerd in een eventueel verschil in voedingswaarde.

paulus811
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Vroeger en nu

Af en toe duikt de stelling op dat groenten en fruit vroeger meer voedingsstoffen bevatten dan tegenwoordig. Deze veronderstelling is onder meer gebaseerd op een vergelijking tussen oude en nieuwe voedingsmiddeltabellen. Voor een groot deel zijn de verschillen waarschijnlijk toe te schrijven aan de veranderde analysemethoden. Tegenwoordig zijn die meer specifiek en betrouwbaar dan vroeger. Analyse-cijfers kunnen alleen worden vergeleken wanneer ze betrekking hebben op dezelfde groente- of fruitvariëteiten en op dezelfde wijze zijn geanalyseerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor de link. Ik ben geneigd om het voedingscentrum te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@platje: Je denkt toch zeker niet dat het voedingscentrum onafhankelijk is en dat ze daar geen geld willen verdienen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze verkopen geen alternatief product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En maakt ze dat betrouwbaar dan?
paulus811
13 jaar geleden
Dank Platje voor je antwoord

Andere antwoorden (3)

Volgens het artikel op deze site wel:

http://www.dermalique.nl/contents/nl/d19.html

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook interessant:

http://www.natuurlijkvoedsel.nl/Mineralen_Vitaminen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Die site lijkt mij nogal bevooroordeeld - hoe meer mensen geloven dat de voedingswaarde is gedaald, hoe meer zij verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA, daar heb je gelijk in, maar het gaat niet om de site maar om het artikel! Dat die site het artikel misbruikt om er aan te verdienen kan ik niet helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Ook hier kun je over hetzelfde onderzoek lezen: http://www.afvallen-dieet-tips.be/Vitamines-Mineralen.html Je komt het op diverse plekken tegen op het Internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker de eerste site is bevooroordeeld. Een beauty salon, wil verdienenen aan voedingssupplementen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Conan, eerlijk gezegd zegt mij dat weinig. Als je op Internet zoekt, vind je heel veel sites met heel veel mensen die ervan overtuigd zijn dat de aanslagen van 11 september door de Amerikaanse regering zijn gepland. Dat betekent niet dat dat de waarheid is. Het geloof in de noodzaak van voedingssupplementen is net zoiets. Het is op dit moment een populair geloof, dat op veel sites wordt verkondigd. Voor veruit de meeste mensen is het gebruik van supplementen echter op z'n best zinloos, en op z'n slechtst ongezond. Eén mening die honderd keer wordt herhaald, is nog steeds slechts één mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Iedereen wil verdienen op deze wereld. Jij, ik, je huisarts, je autodealer, de chirurg in het ziekenhuis enz. enz. enz.... Zo dus ook een beautysalon, apotheek of drogist. Het gaat niet om de site die het artikel aanhaalt om er aan te kunnen verdienen, maar om het artikel zelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: het gaat er ook niet om wat jij er van vindt, maar wat de vraagsteller er van vindt. Ik respecteer je mening hoor, maar ben het er verder niet mee eens. Ik ga er verder ook geen oeverloze discussie met je over houden. En nee, dat er veel site`s zijn die beweren dat de aanslagen van 11 september door de Amerikaanse regering zijn gepland, zegt inderdaad niet dat het ook zo is. Maar het zegt ook niet dat het onmogelijk zou kunnen zijn.
Ik sluit het niet uit, maar heb me er verder niet in verdiept.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb ook geen zin in een oeverloze discussie. Ik heb me hier echter wel enigzins in verdiept, en ik zie dat je een erg eenzijdig beeld uitdraagt. Daar wil ik iets aan toevoegen. Da's alles wat ik doe. Ik val je niet aan, ik breng je niet in diskrediet - ik voeg slechts wat toe. Zodat de vraagsteller des te meer kans heeft zelf zijn eigen keuze te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me prima zo! Paulus kijkt zelf maar wat hij met de antwoorden kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil in waardes die op de tweede site genoemd staan, zegt ook niet erg veel: kan ook verklaard worden doordat nu beter gemeten wordt bijvoorbeeld.
Ja. De voedingswaarde van groent en fruit is verminderd door de veredeling van gewassen. Er is vooral oog voor het uiterlijk, omdat de consument daar zijn keuze op baseert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de voedingswaarde verschild niet veel met die van 20 jaar geleden.of ze even gezond zijn dat denk ik niet.uitgeputte grond,betere bestrijdingsmiddelen,en er zijn zelfs zaden waar het bestrijdingsmiddel al in zit.dat doen ze in de usa al veel,waar de firma roundup het monopolie heeft.het kweken moet al maar sneller en sneller.(roundup is een heftige onkruid killer).en zo komen er veel meer duistere praktijken te voorschijn.op youtube kun je food.inco bekijken.hij is wel..heftig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het klinkt weliswaar heel alarmerend, dat er al bestrijdingsmiddel in het zaad zit - maar in werkelijkheid moeten we daar blij mee zijn. (Overigens zit het bestrijdingsmiddel meestal niet *in* het zaad, maar *om* het zaad heen - in het zaadvlies bijvoorbeeld.) Het bestrijdingsmiddel beschermt het zaad. Het is actief gedurende het ontkiemen en een paar dagen daarna. Vervolgens verdwijnt het bestrijdingsmiddel - het komt met zekerheid NIET in de volgroeide plant terecht. Het alternatief is dat de boer zaden gebruikt zonder bestrijdingsmiddel, en vervolgens zijn land bespuit. Dat kost vele malen meer bestrijdingsmiddel, omdat je nu het hele land moet bespuiten, en niet alleen de paar vierkante millimeters rond elk zaadje. Daar komt bij dat spuiten van bovenaf gebeurt. Een deel van het bestrijdingsmiddel verwaait en komt in de omgeving terecht; de rest moet vanaf de oppervlakte doordringen tot de diepte waarop de zaden zich bevinden. Door niet meer te spuiten, maar in plaats daarvan het bestrijdingsmiddel al voor het zaaien direct rond het zaad aan te brengen, kun je toe met slechts 1 tot 2% van de normaal benodigde hoeveelheid bestrijdingsmiddel. 50 tot 100 keer minder bestrijdingsmiddel nodig hebben dan voorheen - dat lijkt mij een heel positieve ontwikkeling.