Waarom eten er naar verhouding zo weinig mensen biologisch ?

Sinds 1 maand eten mijn man en ik biologisch , en er is een wereld open gegaan. Het SMAAKT weer naar hoe het vroeger was. Ik kan het iedereen aanraden. Uiteindelijk is het nog goedkoper ook, omdat je niet meer in verleiding wordt gebracht om ongezond eten vol e-nummers tot je te nemen, want je komt haast niet meer in een supermarkt . Er is een boekje genaamd, Wat zit er in ons eten van Corinne Gouget . Aan re raden !

Toegevoegd na 1 uur:
http://ads.eisma.nl/openx/www/delivery/ck.php?oaparams=2__bannerid=278__zoneid=200__OXLCA=1__cb=e0cbf780b4__oadest=http%3A%2F%2Fwww.evmi.nl%2Fpublic%2FFile%2FEVMI-tariefkaart2010.pdf

Toegevoegd na 1 uur:
Vergeet die link maar. Er is iets fout gegaan Sorry

Toegevoegd na 1 dag:
www.tastethewaste.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
paulus811
13 jaar geleden
Is dit een poging om biologisch voedsel te promoten, of heb je echt een vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, inderdaad;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dan wel af hoe je goedkoper biologische vlees en groenten kan krijgen dan massaproductie vlees en groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik promoot het inderdaad, maar om andere redenen dan jij denkt.

Het beste antwoord

HEt heeft te maken met gewenning. Mensen zijn gewend om gewoon boodschappen te doen bij de supermarkt. Ze hoeven niet na te denken, ze kopen wat ze nodig hebben.

Pas wanneer er een bewustwordingsproces optreedt, gaat men nadenken over voeding en wat voeding met je doet. Als men dan besluit om biologisch of bewuster te eten, gaat er idd een wereld voor ze open.

Het probleem is de prijs helemaal niet. Het lijkt duurder, maar uiteindelijk ben je goedkoper én gezonder uit.
Het is een kwestie van keuzes maken.

Welkom to the club!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

de prijs die je in de winkel betaal dis echt wel duurder, daarom eten mensen het niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijs Vitamia, daar gaat 't om!
Biologisch is toch (nog steeds) duurder. En, niet iedereen kan zich dat permitteren......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft een questie van smaak. Ik hoef het niet ondanks het boekje. In de supermarkt wordt ik niet verleid ik een gewoon aardappelen en groente vers en elke dag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou tegen je willen zeggen PROBEER het gewoon eens een keer.
ronron1212
13 jaar geleden
AL EEns gedaan maar nee hoe het niet
Mijn vriend en ik eten ook vaak biologisch vlees en eieren. Soms ook groenten. (Dat laatste is moeilijk te controleren, dus is het vaal niet eens biologisch)
Maar het is een stuk lekkerder en natuurlijk veel diervriendelijker.
Maar wij zijn met zijn tweeen. Als een heel gezin biologisch gaat eten, ben je heel veel geld kwijt, en dat kan niet iedereen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is veel duurder omdat het biologisch gekweekt enzo is onbespoten groente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , niet waar. Verdiep je er maar eens serieus in .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat doe ik ook wel
Het is prijziger en veel dingen zijn toch minder makkelijk te verkrijgen - als je speciaal naar een biologische winkel moet is dat voor veel mensen domweg teveel moeite.
Gelukkig duiken in de supermarkt ook steeds meer biologische producten op.
Overigens: E-nummers zijn niet per definitie ongezond, diverse E-nummers zijn stoffen die van nature voorkomen in ons eten (zoals vitamines), maar als je ze extra toevoegt moet je ze ook vermelden. Sommige producenten zijn dan zo slim dat ze gelijk met termen als 'extra voedingswaarde' gaan strooien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is Té duur.

En als een niet-biologisch biefstukje al goed smaakt, waarom zou je dan biologische biefstuk kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook te duur. Meestal zijn de stukken groenten zoals een broccoli meestal nog kleiner ook nog. En ik weet dat het gezonder is, maar ik koop toch gewoon de producten uit de supermarkt. Af en toe zit er wat biologisch tussen, maar dat is dan toeval of het was een aanbieding..Bovendien vraag ik me af of werkelijk echt alles zo biologisch is, zoals men zegt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zelf kan het gewoon niet betalen om enkel biologisch te eten. Ik koop regelmatig de aanbiedingen bij ah en die zijn heel voordelig altijd en daar zit ook regelmatig biologische producten bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanbod, gewoonte en het gevoel dat het duurder is. Daarnaast is biologische groente vaak wat minder mooi, en daar zijn mensen [helaas] ook erg gevoelig voor.

Het aanbod is een probleempje: Je moet wel hetgene eten wat in seizoen is. Op dit moment biologische boontjes krijgen wordt snel erg lastig.

Mensen hebben het idee dat het duurder is, ookal is dat welliccht niet zo. Maar historisch is dat wel zo geweest, enmensen duidelijk maken dat prijzen dalen is niet makkelijk..

Persoonlijk trek ik de meeste groente uit mijn tuin, welke onbespoten is, en gewoon lekker met rupsen slakken en alles erop en erom gegoeit is in vrije lucht. Smaakt stukken beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me, ik heb het een beste tijd geprobeerd. Groentetasjes opgehaald elke week met biologische groente en fruit, naar de Bio-super in de grote stad (want die hebben we niet in dit dorp), bij lokale boeren gekeken in de landwinkels (maar dat zegt niks, landwinkel klinkt leuk maar er was niks biologisch te vinden). Die kilometers rijden zorgen ook voor extra kosten, uitlaatgassen etc.

Ik heb alle prijzen naast elkaar gelegd van alle noodzakelijke dingen die ik nodig had. En echt ELK product was dubbeltjes duurder. Alleen af en toe met een aanbieding kon ik in de buurt komen van de supermarkt prijs.

Het liefst zou ik 100% biologisch willen eten, maar dat lukt me financieel niet, omdat ik een bepaald budget heb waar ik het van moet doen elke week en dat lukt NIET. De mensen die beweren dat biologisch eten goedkoper is dan superfood, hebben pertinent ongelijk.

Dus nu gooi ik het over een andere boeg en vervang hier en daar, waar de situatie het toelaat, een product door iets biologisch.

En die kiloknallers hoef ik ook niet. Ten eerste vanwege alles wat er achter die goedkope verkoopprijs zit. Ten tweede... Ooit wel eens geprobeerd reepjes kipfilet krokant te bakken van zo'n goedkope kip? Het water loopt eruit en uiteindelijk ben je aan het koken ipv aan het bakken!

Ik vind het jammer. Als er meer markt voor zou zijn, dan zouden de producties omhoog kunnen, de kosten naar beneden en is er een concurrerender prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het biologische voedsel is vele malen duurder dan het "gewone" voedsel.
Daar komt nog bij dat je nooit zeker weer of het ook daadwerkelijk biologisch voedsel is.
In mijn opinie is het smaakverschil iets dat tussen de oren zit, proef ze allebei maar eens blind, dan merk je waarschijnlijk het verschil niet.

Het is een goed voornemen voor de natuurben zo van mensen, maar als je logisch nadenkt is het onmogelijk om de hele wereld van dit voedsel te voorzien.
Dit komt omdat wanneer voedsel werkelijk onbewerkt is, de oogsten een grotere kans hebben op foutjes zoals rotting en ongedierte.
Dit zou betekenen dat om nog aan de behoefte van de maatschappij te kunnen voldoen en veel meer land zou zijn met minder opbrengst.
De enige manier om echt goed te eten op biologisch aspect, is door zelf alles te verbouwen.

Als je het voedsel daadwerkelijk lekkerder vindt, zou ik het maar eens blind vergelijken met normaal voedsel.
Het is namelijk een opkomende hype om biologisch te eten, zo zijn er verscheidene winkelketens die door dit fenomeen, op een slimme manier meer geld aan de klant weten te verdienen, en tevens de klant een beter gevoel te geven over de gemaakte uitgave.
En tevreden klanten zijn goud waard, want die komen terug!
Vergeet dus niet dat het zo mooi mogelijk gemaakt wordt uit eigenbelang, en niet omdat ze jou iets gezonds willen aanbieden..

Mvg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen zijn gewend aan vet omdat misschien in de buik de moeder veel vet at
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat biologisch eten nog steeds verkocht wordt door weinig commercieel denkende partijen. Zij zijn alleen gericht op het goede aanbod en niet gericht op de vraag. Als ik een lekker stukje gemarineerd vlees wil hebben laten de "biologen" het altijd afweten en moet ik wel aan het industrievlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft toch vooral met de prijs te maken.
biologisch eten kost meer geld.
niet iedereen kan dit zich veroorloven of heeft dit er voor over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste opmerking , niet iedereen heeft het er voor over. Dat is vaak de belangrijkste drijfveer Maar wel voor het nieuwste mobieltje of een IPod of andere overbodige speeltjes . Waarmee ik niet persee jou bedoel hoor.
Ach, iedereen moet per slot van rekening zelf weten wat hij in zijn mond stopt. Ik zou graag willen dat meer mensen weer weten en proeven hoe eten kan smaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is helemaal waar vitamia.
ook dat de smaak ertoe doet.
overigens was ik recent een week in Turkije
het buiten eten smaakte ook heerlijk!
en geen zware industrie in de buurt, allemaal smaakbelevingsfactoren denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dan weet je dat het anders kan toch ?
En voor een weekje Turkije kun je heel veel biologische producten kopen . Het blijft een keuze hoe dan ook. En op de lange termijn vaar je er wel bij.
Let wel ! Ik zeg niet dat je dan maar niet op vakantie naar Turkije moet gaan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het buiten eten
in een gezonde atmosfeer
makt dat eten beter, lekkerder smaakt
in mijn optiek.
om dezelfde reden als waarom jij eerst niet biologisch at. er is nog geen wereld voor hen opengegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat eentonig worden, maar voor mij is het ook te duur. Het is makkelijk om te zeggen; ''Als we met zijn allen gewoon meer biologisch kopen dus consumeren, gaat de productie ook omhoog en de prijs omlaag.'' Maar wanneer zou dat dan zijn? Onderzoeken ernaar moeten ook betaald worden en wat is die uitkomt? Kan biologisch opwegen tegen veelzucht? Ik kan het me met mijn uitkering simpelweg niet veroorloven. Wat mij ook is verteld is dat sommige producten helemaal niet zo biologisch zijn als op het etiket vermeld staat en je alsnog gewone producten koopt voor een duurdere prijs. Of het waar is of niet; ik speel voor mezelf dan liever op save.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het kort te zeggen...

2 kilo frikandellen is goedkoper dan een half kilo biologische groente.

Mensen willen vaak kwantiteit over kwaliteit voor hun geld. Hoe crux het ook mag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat duur is en niet altijd zeker dat het wel gezonder is
denken de mensen;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wat is duur. Misschien moet je er iets voor inleveren wat schadelijk is voor je lijf. Nogmaals , het is een keuze !
Wauw, in die ene maand ben je wel fanatiek geworden, hè? Voordat ik antwoord een tip: je zendingsdrang is ongetwijfeld goed bedoeld, maar komt een beetje agressief over.

Soms eet ik biologisch, soms niet. Ik zal geen ander ei dan een biologisch ei aanraken (daar gelden de hoogste dierenwelzijnsnormen), maar ik heb geen enkele behoefte aan biologische paprika.

In het algemeen kost biologisch eten me te veel. En dan heb ik het niet alleen over puur geld, maar ook over tijd en moeite (die hebben óók waarde!).

Mijn man en ik werken allebei fulltime. In de schaarse tijd die we hebben naast ons werk, kunnen we van alles doen. Die tijd besteden aan het langs allerlei boerderijen rijden voor biologische melk voor 63 cent per liter heeft daarbij niet bepaald de hoogste prioriteit.

Het voordeel van puur biologisch eten weegt voor ons bij lange na niet op tegen de tijd en moeite die het kost om voor een schappelijke prijs biologisch eten bij elkaar te schrapen.

Als ik nu mijn raam uitkijk, zie ik de supermarkt. Wanneer ik uit mijn werk net zo makkelijk via een one-stop-shopping schappelijk geprijsde biologische winkel naar huis kan gaan, zal ik er zeker nog eens over denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut niet mijn bedoeling om agressief over te komen . Mijn excuses als je dat zo voelt. Ik heb in eerdere reacties aan anderen al gezegd dat ik niets wil opdringen maar wil delen hoe het voelt. Ieder mens heeft daar zijn eigen gedachten bij, en die respecteer ik.
Het smaakt gewoon schoner en lekker in mijn optiek en vele anderen die mij zijn voorgegaan.