Enerzijds heeft dit mijns inziens ermee te maken dat vis duurder is dan vlees en anderzijds omdat het eten van vis niet echt een Nederlands gebruik is (behalve lekkerbekjes, kibbeling e.d.).

Zodra er graatjes in zitten weten velen niet hoe de vis schoon te maken en ook het voorbereiden kost meer tijd.

Zelf vind ik de vis hier in Nederland niet zo lekker omdat het nooit echt vers is (wordt bevroren geïmporteerd) en dat is voor mij de reden om hier in elk geval niet zoveel vis te eten.

Wanneer ik bijvoorbeeld in Portugal op vakantie ben merk je dat de vis niet alleen heel anders smaakt maar ook een stuk goedkoper is. Aangezien het ook nog erg gezond is maak ik er dan ook blij gebruik van.

Uiteraard heb je in je vakantie ook gewoon meer tijd, want laat ik wel zeggen als ik uit mijn werk thuis kom heb ik niet zo veel zin om nog uitgebreid vis te gaan voorbereiden en dan is een stuk vlees veel sneller.

Uiteraard heb je alternatieven (kabeljauwfilet uit de supermarkt e.d.) maar daar krijg ik al gauw genoeg van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat vlees goedkoper is en de meeste mensen vlees lusten. Niet iedereen lust namelijk vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is misshien in Nederland zo. in veel landen van de wereld is dit niet echt zo.

Het zou er aan kunnen liggen dat tot voor kort het lastig -zo niet onmogelijk- was om vis in grote hoeveelheden te produceren; Een groep koeien op een weiland is makkelijker vet te mesten dan een groep karpers in een sloot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat mijn moeder in ieder geval het idee heeft dat vis moeilijker klaar te maken is. Voor mensen die gewend zijn alleen vlees te bereiden, kan de onbekendheid met het product dus wat intimiderend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-(Nederlandse) traditie: groente, aardappellen en vlees
- Goedkoper
- Het is bekend, vis is vaak 'nieuw' en er moet even nagedacht worden over hoe je het op smaak maakt, vlees stop je makkelijker in een pan met jus.