Waarom kiezen mensen voor halal-voedsel, terwijl dit in feite een ouderwetse, achterhaalde methode is?

we beschikken over koelkasten/vriezers toch.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Kimath
13 jaar geleden
Je zegt het zelf al in de trefwoorden, halal is een slachtmethode.
Een koelkast is een bewaarmethode, heel wat anders. Halal voedsel bewaar je vaak ook gewoon in de koelkast hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger, in lang vervlogen tijden hadden we de diepvriezer nog niet, dus halal-geslacht was tevens een goede bewaarmethode.
nu de koelkast er is, waarom nog halal slachten dan?
is toch veel pijnlijker voor het dier?
of zeg je: dit is een andere vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt idd 2 dingen door elkaar Eleo. Halal heeft niets met het bewarenvan voedsel te maken,maar (vooral bij vlees ) de manier waarop het geslacht is.

Het beste antwoord

Halal is een term die voor moslims aangeeft wat toegestaan is binnen hun geloof/religie. Ondermeer over voedsel waarin richtlijnen worden weergegeven waar een moslim zich aan moet houden.
Halalvlees moet bijvoorbeeld uitgebloed zijn, vandaar dat ook een van de hoofdslagaders van een dier wordt doorgesneden zodat het zoveel mogelijk bloed verliest. Ook mag niet alle soorten vlees worden genuttigd. Varkensvlees is bv. niet toegestaan om te eten. Het beest wordt gezien als onrein.
Halal-voedsel mag net zo goed bewaard worden in de koelkast of vriezer als elk ander eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geloofsovertuiging. Er zijn wel meer zaken, die berusten op geloofsovertuiging, maar redelijk achterhaald zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Omdat halal over een heleboel zaken gaat die het feit dat je een vriezer hebt niet oplost, zoals bv de manier van slachten, de voorbereiding van het dier op de dood en een begeleidend gebed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslims mogen alleen voedsel eten dat halal is.
Halalvlees dient uitgebloed vlees te zijn van een beperkt aantal toegestane dieren, die volgens de islamitische voorschriften en onverdoofd geslacht worden (dhabiha).En eveneens door de Imam gezegend te worden. Vlees van carnivoren en van dieren die spontaan gestorven zijn, evenals het expliciet in de Koran vermelde varkensvlees, zijn enkel toegestaan als er niets anders voorhanden is om in leven te blijven. Paardenvlees is niet verboden, maar het slachten van paarden is onder moslims niet gebruikelijk. Dieren die nog zogende jongen hebben evenals de zogende jongen zelf mogen niet geslacht worden. Het doden van een dier is enkel toegestaan voor consumptie of om het uit zijn lijden te verlossen indien het ziek of gewond is.

Alles wat uit de zee komt is volgens de meeste madhhabs zonder meer halal, het hoeft niet op een speciale wijze gedood te worden. De madhhabs kennen kleine verschillen, bijvoorbeeld over de vraag of garnalen en muildieren toegestaan zijn voor consumptie, met name de hanafitische madhhab kent beperkingen op wat uit de zee gegeten mag worden.

Alle andere soorten voedsel (groenten, vruchten en dranken, met uitzondering van alcoholische dranken en verdovende middelen) zijn zonder bijzondere bewerkingen toegestaan voor consumptie. Enkele groepen moslims interpreteren het koran verbod op het drinken van wijn (chamr) letterlijk en kennen dus geen verbod op het drinken van andere alcoholische dranken.

Het is dus meer vanuit het geloof!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslims dienen rein vlees van reine dieren te consumeren. Halal is het woord dat gebezigd wordt voor het vlees dat van een rein dier op en rituele wijze is geslacht. Het Halal gekeurde vlees krijgt een keurmerk dat de nodige garantie biedt aan de moslim-consument. Of het nu uit de vriezer komt of niet dat doet niets ter zake.