Op de verpakking van eieren staat dat je ze in de koeling moet bewaren. Waarom doen de winkels dat zelf dan niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Er zijn meer vragen geweest over eieren (zie bron), maar die gaan meer over het feit of eieren nu wel of niet gekoeld bewaard mogen worden.

Albert Hein geeft aan dat om de THT te kunnen garanderen de eieren kort na de leg niet in de koeling bewaard hoeven te worden. Klanten thuis kunnen dit wel doen. Overigens is koel bewaren nog iets anders dan in de koelkast, een kelder volstaat ook.

Er is echter wel meer aan de hand. In feite hebben de distributeurs in de keten (dus distributie en verkoop) bedongen dat ze de eieren niet koel hoeven te bewaren. Dat scheelt ze in de kosten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de weblog eetschrijven.blogspot staat een citaat van het voedingcentrum:

"Leveranciers bewaren eieren niet, maar distribueren ze snel. Met daarnaast het argument dat gekoeld bewaren voor hen onevenredig duur is, hebben ze een uitzondering op de koelregel bedongen. Voor leveranciers van eieren gelden wel extra regels. De eieren moeten bijvoorbeeld royaal voor de tht-datum worden verkocht. Als dat niet gebeurt, worden ze vernietigd. Het gevaar van een onderbroken koelketen is bij eieren niet zo dramatisch als bij andere bederfelijke waar. Maar omdat men vreest dat consumenten en instellingen de eieren lang bewaren, wordt een koeladvies gegeven. Voor instellingen is dat verplicht".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doorgaans staat erop: "Na aankoop gekoeld bewaren"

In de winkel staan eieren maar heel kort. (als het goed is) maar om ze goed te houden tot de 'houdbaarheidsdatum' moeten ze niet te lang op kamertemperatuur bewaard worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eieren kunnen bewaard worden op 'kamertemperatuur'. Maar verreweg de meeste huizen zijn niet op kamertemperatuur. Het begrip 'kamertemperatuur' is namelijk bedacht vóór de tijd van de centrale verwarming. Denk dus aan 16-18 graden.

Huizen zijn veel warmer, vaak rond de 21 graden of hoger. Neem daarbij dat eieren typisch in de keuken bewaard worden, waar de temperatuur nogal kan oplopen tijdens het koken. Geen goed plan dus.

In supermarkten is het over het algemeen veel koeler dan in huis, en een behoorlijk constante temperatuur. Daar kunnen eieren dus wel buiten de koeling bewaard worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens Suzy in supermarkten is het meestal ook koeler. Maar verder is het volgens mij gewoon ook een besparing op energie (en daarmee kosten). Ik bewaar de eieren zelf in de kelder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar natuurlijk is het een kostenbesparing. Net zoals het een kostenbesparing is om alles dat bij 18 graden gewoon goed blijft niet in de koeling te stoppen. Denk bijvoorbeeld aan alle groenten waar het in een supermarkt koel genoeg voor is, maar die je thuis toch maar beter in de groentela van de koelkast kunt bewaren. Of natuurlijk in de kelder.
Er staat op de verpakking dat je eieren in de koeling moet bewaren omdat dat altijd nog veiliger is dan op kamertemperatuur van bv. 30 graden (zomers).
Maar als het een normale temperatuur is in huis, is het beter de eieren buiten de koelkast te bewaren omdat de eierschaal poreus is en de droge lucht in de koelkast ze uitdroogt. Bovendien nemen eieren geurtjes op van andere producten die in de koelkast liggen, dat komt ook weer door de poreuze eierschaal.

Je kunt eieren tot vier weken na aankoop bewaren. Als je twijfelt over de versheid, laat dan een ei voorzichtig in een pan met koud water met zout zakken. Een oud ei drijft of komt naar boven.
Gekookte eieren kun je 3 dagen bewaren in een bakje water, wel meteen pellen na het koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koks adviseren eieren niet in de koeling te bewaren, maar zoveel eieren te kopen als je in een week gebruikt, en deze buiten de koeling te bewaren.

Veel huishoudens gebruiken 4-6 eieren per week, daarmee doe je met een doos van 10 dus snel twee weken.

Eieren zijn dus buiten de koeling best lang houdbaar, maar in de koelkast nog langer houdbaar. Nadeel van bewaren in de koelkast, is dat ze daar "indrogen", vandaar dat professionele koks ze buiten de koelkast bewaren, ze blijven langer vers, maar minder lang goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, eet eieren zo vers mogelijk. +