Als je elke week hetzelfde eet, maar in die week wel enigszins afwisseling hebt, is dat dan voldoende?

Ik heb een 7 dagen eetpatroon, elke week beginnen die 7 dagen precies hetzelfde weer opnieuw.(Dit vanwege ziektes, allergieën, zijn van een 'supertaster' en lastig advies van dietist)
Binnen die 7 dagen is er wel variatie; elke dag andere groente, af en toe afwisselen fruit, wel hetzelfde ontbijt, variatie in vezelbron, enzovoorts.

Is deze soort afwisseling voldoende? (Niet dat ik zou weten hoe het anders moet, maar ik wil het graag weten!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoe het precies in elkaar zit.
Bij elke maaltijd maar één soort voedsel eten, het mono-dieet, heeft bijvoorbeeld als nadeel dat niet alle voedingsstoffen goed opgenomen worden. Bepaalde vitaminen hebben bijvoorbeeld vet nodig om opgenomen te worden, als je dan in één maaltijd alleen fruit eet, en je vetten in andere maaltijden, gebruik je een stuk minder van die vitamines dan wanneer je bij dat fruit ook iets met vet zou eten.
En bij bijvoorbeeld vitamine B12 kan je maar een beperkte hoeveelheid opnemen binnen een bepaalde periode. Al je voedsel met B12 in één maaltijd gebruiken, is dan veel minder effectief dan bij elke maaltijd iets met B12 te eten.
Als je zorgt dat je genoeg eet van die dingen om te compenseren voor de verminderde opname, hoeft dat denk ik geen probleem te zijn, maar het is niet het meest effectieve gebruik van voedingsstoffen.
Mogelijk heeft een mono-dieet ook weer andere voordelen die een ander dieet niet heeft hoor, maar dat weet ik niet.

Als je wel verschillende soorten dingen per maaltijd eet, lijkt me het enige nadeel dat je van sommige stoffen dus meer op zou nemen als je ze elke dag een beetje zou nemen, ipv 1 keer per week.
Maar ik ben geen diëtist natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja hoor dat is voldoende
ik denk dat bij veel mensen het eetpatroon zo is met misschien af en toe een uitzondering
als je voldoende varieert per week en alles binnenkrijgt is dat voldoende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, zo doen wij het al jaren. Je hebt ruim voldoende variatie als je de schijf van 5 een beetje in de gaten houdt.

Lekker makkelijk en efficient ook met boodschappen doen en een autist in huis. Af en toe wijken we wel wat af (de nasi kan ook wel eens een roerbakschotel zijn en de spaghetti kan opeens auberginesaus hebben in plaats van de standaard pot prut) maar verder bevalt het uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het zeer lastig wordt. Zeven dagen is te kort om afwisseling te brengen.
Ik zou je aanraden om via het internet nieuwe combinaties te zoeken van groeten, fruit, vlees, vis enz... die je mag eten. Andere gerechten met dezelfde ingrediënten maar creatief zijn met bakwijzen, kruiden, ...
Websites van kookprogramma's op televisie kunnen al een goeie start zijn.
veel succes met het zoeken én koken!