Een E-nummer is een code voor een stof die binnen de Europese Unie (EU) toegelaten is als additief in voedingsmiddelen die bedoeld zijn voor menselijke consumptie.
Binnen de EU is het E-nummer dus hetzelfde, buiten de EU kan een E-nummer theoretisch een andere betekenis hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
Veel landen buiten Europa gebruiken alleen het nummer, of het additief in Europa is goedgekeurd of niet. Bijvoorbeeld: azijnzuur wordt geschreven als E260 op producten die in Europa worden verkocht, maar staat bekend als additief 260 in andere landen. Additief 103, alkanet, is niet goedgekeurd voor gebruik in Europa, dus geen E-nummer, maar is goedgekeurd voor gebruik in Australië en Nieuw-Zeeland.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet op de hele wereld, maar wel in de Europese Unie.
"Een E-nummer is een code voor een stof die binnen de Europese Unie toegelaten is als additief in voedingsmiddelen die bedoeld zijn voor menselijke consumptie."

Toegevoegd na 1 minuut:
In de EU zijn hier afspraken over gemaakt, in andere landen zijn de regels anders, en kan iets er onder een andere naam op staan.
Je hebt bijvoorbeeld ook toevoegingen die in Amerika wel mogen, maar in de EU verboden zijn, en andersom.
Ritsuka
6 jaar geleden
De E geeft aan dat een stof is goedgekeurd door de Europese Unie, dus een nummer met een E ervoor zul je bijv. in Amerika niet tegenkomen. Een bepaalde stof kan in Europa wel zijn toegelaten en buiten Europa niet, of andersom. De nummers zelf zijn echter wel internationaal vastgesteld en vastgelegd in de zogenaamde Codex Alimentarius, die is opgesteld door de Codex Alimentarius Commission onder verantwoordleijkheid van de FAO en WHO.