Waardoor glimt en glibbert chinese groenten ?

Dan heb ik het over bij chinese restauranten of afhaal etc,.. Misschien is dat olie of een speciaal spulletje ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Er wordt in chinees eten ook veel gebruik gemaakt van bindmiddelen, in tjap tjoy, haaienvinnensoep Babi Pangangsaus etc zit vaak wat aardappelzetmeel of een ander bindmiddel, meestal op zetmeelbasis.
Het is een ander soort glibberigheid dan van olie afkomstig is en is ook wat lobbig/doorzichtig.
Dit weet ik uit eigen kook-ervaring, zelf maak ik wel eens chinees eten klaar, vooral de sauzen zijn een specialiteit van mij.
De groenten die ik niet wok krijgen ook wat bindmiddel, gember, knoflook en wat andere kruiden/specerijen.
Vooral de zelfgemaakte Babi Pangangsaus verdient vaak de voorkeur boven die van de chinees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt door de wokolie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt inderdaad bij het roerbakken van de groenten in een beetje wokolie. In de wijde pan (wok of wadjan) wordt de groente op een hoog vuur terwijl het omgeschud wordt snel gegaard. De smaakstoffen blijven zo beter behouden.
Amadea
13 jaar geleden
Dat wordt veroorzaakt de toegevoegde spijsolie. Jammie.........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chinees eten wordt bijna altijd licht gebonden met een kleurloos bindmiddel. Meestal is dat maismeel

In de Bron staat het ook vemeld onder het kopje mais.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er wordt uiteraard ook olie gebruikt. Het lijkt vaak alsof er heel veel olie inzit. Maar dat komt omdat de olie niet mengt met het bindmiddel van de saus en dus bovenop de saus blijft liggen.