Waarom lukt het mij niet om bittere smaken te leren eten/drinken?

Ik heb het vaak geprobeerd om bijv. koffie, bier etc. te drinken, maar ik vind het zo vies dat ik het gewoon niet op krijg. Zelfs een klein druppeltje smaakt al heel bitter. Terwijl het wel zo is dat bittere smaken drinken/eten "geleerd" moet worden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij dat je het niet lekker vindt. Niets moet en zeker niet kijken naar anderen om hun na te apen of om mee te doen.
Kimath
13 jaar geleden
Als je het niet lekker vind, niet jezelf dwingen om het te drinken. Waarom zou je iets eten/drinken wat je niet lust?

Het beste antwoord

Het is een kwestie van tijd en langzaam opbouwen.

Koffie kun je b.v. al met wat melk en suiker minder bitter maken. Drink iedere dag een paar slokjes. Niet forceren.
Dat geldt voor bier ook, je kunt het mengen met b.v. 7 up.

Olijven kun je ook leren eten. Marineer het met een beetje honing en pesto. Neem een hapje stokbrood en 1 olijf.

Nogmaals, niets forceren!

En zonder bier, koffie en olijven overleef je het ook wel hoor. Sterker nog, bier en koffie heb je helemaal niet nodig, hoewel het best lekker kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

hoezo moeten!!!
moeten is dwang..
als je het niet lust ..niet eten of drinken, je leven word er niet ongezonder door..
ik lust ook geen bier, en bittere dingen, en ik leef nog steeds..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat je smaak palet iets afwijkt van de gebruikelijke palet .
Of als je gewend bent heleboel zoet te eten kunnen smaken als bitter en zuur ook sterker overkomen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las laatst dat vrouwen meer moeite hebben met het wennen aan bittere smaken dan mannen. Daarom drinken mannen vaker zwarte koffie dan vrouwen, drinken ze vaker bier dan vrouwen, etc.
bamibal
13 jaar geleden
Er zijn hele 'volksstammen' die gevoelig op bitter reageren en dit soort produkten niet graag eet (koffie, spruitjes, etc).
Er is geen reden om bittere zaken te leren drinken. Je kan koffie met gewone melk proberen, dat is een stuk minder bitter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoet, zuur, zout en bitter worden de basissmaken
genoemd. Wat betreft de aangeboren smaakvoorkeuren zijn vooral zoet en in mindere mate zout vanaf de geboorte al populair. Al snel wordt zuur ook geaccepteerd. In het algemeen wordt echter aangenomen dat mensen een natuurlijke neiging hebben om bitter af te wijzen. Dat zou te maken kunnen hebben met een oorspronkelijk waarschuwingsmechanisme om ons te beschermen tegen giftige stoffen die meestal een bittere smaak hebben.
Bitter is als smaakstof ingewikkeld. Er zijn verschillen hoe iedere persoon bitter ervaart. In ons smaakregistratiesysteem komen we bitter twee keer tegen: in het smaaksysteem en in het gevoelsysteem. Bij bitter als smaak kun je denken aan bijvoorbeeld witlof
of aan amandelen. Een voorbeeld van de gevoelscomponent van bitter is bijvoorbeeld ‘tannine’, of looizuur. Een stof die vooral in rode wijnen voorkomt en
die de mond en het verhemelte stroef en droog maakt. Tannine tast het speeksel aan waardoor het zijn ‘smerende’ werking verliest.
Amadea
13 jaar geleden
Je zou kunnen proberen anders te beginnen. Witlof bijvoorbeeld, is licht bitter. Dat zou je kunnen combineren met een zoete, of zoet zure saus. (zoals bijvoorbeeld bij de chinese maaltijden zit, als babi pangang) of je kiest je lievelingskaas, je lievelings ham, en verstopt de witlof zó grondig dat hij er echt als "bij" smaak bij zit, de lof.

Het is soms juist de smaakcombinatie die je iets wel lekker doet vinden. Ik hield absoluut niet van olijven, maar op de pizza, goed gebakken samen met salami of zo.... SMUL!

Ik hield ook niet van lof of spruitjes, maar de stamppot spruitjes vind ik wel lekker, omdat daar een heerlijke bal en superjus bij zit, waardoor de uiteindelijke smaak echt anders is dan bitter alleen. En bitter, als dat ergens IN zit,... is het een geweldige smaak.

Aléén bitter.... ugh.