Ik wil mijn konijn als kerstdiner opdienen voor mijn ouders. Ten eerste... mag dit? Ten tweede, hoe kan ik hem afmaken zonder pijn?

Suggesties graag... Geen recepten, want die heb ik al voldoende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (8)

Dat mag best. Bij ons thuis gingen de konijnen van m'n jongste broertje ook altijd de pan in met kerst en zo.

Maar als je al niet weet hoe je het konijn fatsoenlijk moet slachten, haal daar dan iemand bij die dat wel weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, hij wist het van tevoren en hij was het ermee eens. Hij at ze zelf ook. Zo gaat dat, als je nog weet waar je voedsel vandaan komt.
Een hand om de nek. De palm van je andere hand onder de kin. Kop naar achter vouwen. Moet je wel snel doen en met krachtige bewegingen. Het konijn trappelt dan nog wel even maar dat zijn stuiptrekkingen. Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij zou het geen probleem moeten zijn. ook wij aten met kerst konijn uit eigen hok. de juiste manier van afmaken staat hierboven al genoemd.
moet wel ineens aan flappie denken van Youp :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je er even mee naar een slagerij gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
In dit geval de poelier.
pak hem of haar, bij de achter loopers en geef hem dan een krachtige slag in de nek met de rug van de hand.
alleen tamme konijnen smaken niet zo lekker als wilde.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als flappie al een paar jaar van leven genoten heeft, doe jij het weinig van z'n dood... nijntje wordt dan al snel taai taai..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow!
doe dit niet dat is veeel te erg voor een huisdier.
een huisdier dient niet om op te eten ;(
Er is niemand die je voorschrijft wat je met je huisdier moet doen. Als jij het op wilt eten mag dat. Als het mijn huisdier zou zijn, zou ik het zelf niet kunnen. Ik denk dat je dan wel moet weten wat je doet en ik zou geen risico willen lopen dat ik het verkeerd deed en het beestje niet in een keer dood zou zijn. Je bent toch ergens gehecht aan het beestje en je gunt hem/haar geen lijdensweg in de vorm van pijn. Ik zou ermee naar de dierenarts gaan, en onder narcose een hardprik laten geven, dan weet ik zeker dat hij geen pijn heeft en het direct gebeurd is of ik zou ermee naar een slager gaan. Dan zou ik het niet hoeven zien tenminste. Ik weet niet of je ouders er met smaak van zullen eten als ze weten dat dit jouw huisdier was, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Ik zou lekker een kant-en-klaar konijn in delen kopen. Zo duur zijn ze niet en het scheelt je een hoop werk. Voordat je hem panklaar hebt is het best veel werk.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; hard moet natuurlijk met een -t- en geen -d-!
amc
13 jaar geleden
Dat mag best, je zou je wel kunnen afvragen of dat niet al snel richting onbedoelde mishandeling gaat als je dat via GV moet leren. As je graag van het dier af wil dan verkoop je hem en koop je van dat geld er een bij de poelier,die is al dood en hoeft sowieso niet meer te leiden en jij hoeft niet te koeien met ingewanden en bloederige toestanden, scheelt een hoop tijd en schoonmaak werk en lijkt mij ook prettige eten want je eten te hebben geaaid zal toch een band scheppen.
Afmaken zonder pijn is te doen door hem een flinke tik met een dun voorwerp (ik gebruik de achterkant van een kapmes) om zodoende een wervel van de nek tussen de andere uit te tikken. Hij zal zich dan maximaal strekken en nog wat stuiptrekkingen vertonenen, al met al geen [rettig schouwspel maar ik deed het destijds als middel tegen myxomatose. Als ik er een wil als voer dan ga ik er eentje geslacht en klaar kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De methode staat voldoende beschreven, als je echter de eigenaar van het konijn tegen je in het harnas jaagt, krijgen ze mogelijk jou tweede kerstdag ter tafel, anders dan je zou willen.
De anderen hebben dan een kanni-baaldag