wat is de reden dat men HACCP heeft ingevoerd?

speciaal voor een opleiding moet ik dat weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

HACCP, de afkorting voor Hazard Analysis and Critical Control Points, is ingevoerd om ervoor te zorgen dat producten (levensmiddelen) met lager risico op besmetting bij de klant komen. HACCP is een preventief systeem dat door bedrijven zelf moet worden uitgevoerd. Door de gezondheidsrisico's in bereidings- en behandelingsprocessen op te sporen en deze vervolgens beheersbaar te maken, wordt de veiligheid van het product verhoogd.

HACCP betekent kortweg alle risico's waaraan levensmiddelen blootstaan wegnemen. Zo draagt elke laag in het productieproces van voedingsmiddelen een bepaald risico met zich mee (CCP) dat het product niet meer voor consumptie geschikt is. Elk bedrijf dat met levensmiddelen werkt, zal zich moeten houden aan bepaalde procedures die het bedrijf zelf opstelt om zo de risico's volledig uit te sluiten. De procedures en werkwijze van deze bedrijven worden getoetst door gekwalificeerde instellingen en waarborgt, dat jouw kipfilletje volgens procedures in het productieproces is gecontroleerd en je er niet ziek van gaat worden.

Als bakker kan ik me de introductie halverwege de jaren '90 goed herinneren. Het is bedoeld om de gezondheid van de consument nog beter te waarborgen. Maar vooral om geld en werkgelegenheid te creëren. Denk bijvoorbeeld aan het energielabel voor huizen en de verwijderingsbijdrage. En dat onder het mom "veiligheid".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100