wat is de reden dat men HACCP heeft ingevoerd?

speciaal voor een opleiding moet ik dat weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

HACCP, de afkorting voor Hazard Analysis and Critical Control Points, is ingevoerd om ervoor te zorgen dat producten (levensmiddelen) met lager risico op besmetting bij de klant komen.

HACCP is een preventief systeem dat door bedrijven zelf moet worden uitgevoerd. Door de gezondheidsrisico's in bereidings- en behandelingsprocessen op te sporen en deze vervolgens beheersbaar te maken, wordt de veiligheid van het product verhoogd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HACCP is er voor om bij de productie van levensmiddelen om zo min mogelijk risico op besmetting te hebben.

HACCP heeft zijn oorsprong in de Amerikaanse ruimtevaart omdat het daar niet mogelijk is om bedorven voedselpartijen terug te sturen naar de fabriek en te vervangen door betere producten, zodat het mislukken van een kostbare missie door voedselvergiftiging als een onacceptabel risico werd gezien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/HACCP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even gegoogled want ik was wel benieuwd wat het eigenlijk was... Dit staat er onder andere op wikipedia:
HACCP heeft zijn oorsprong in de Amerikaanse ruimtevaart omdat het daar niet mogelijk is om bedorven voedselpartijen terug te sturen naar de fabriek en te vervangen door betere producten, zodat het mislukken van een kostbare missie door voedselvergiftiging als een onacceptabel risico werd gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HACCP betekent kortweg alle risico's waaraan levensmiddelen blootstaan wegnemen. Zo draagt elke laag in het productieproces van voedingsmiddelen een bepaald risico met zich mee (CCP) dat het product niet meer voor consumptie geschikt is. Elk bedrijf dat met levensmiddelen werkt, zal zich moeten houden aan bepaalde procedures die het bedrijf zelf opstelt om zo de risico's volledig uit te sluiten. De procedures en werkwijze van deze bedrijven worden getoetst door gekwalificeerde instellingen en waarborgt, dat jouw kipfilletje volgens procedures in het productieproces is gecontroleerd en je er niet ziek van gaat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bakker kan ik me de introductie halverwege de jaren '90 goed herinneren. Het is bedoeld om de gezondheid van de consument nog beter te waarborgen.

Maar vooral om geld en werkgelegenheid te creëren. Denk bijvoorbeeld aan het energielabel voor huizen en de verwijderingsbijdrage. En dat onder het mom "veiligheid".