Messen met het heft omhoog of omlaag?

Ik heb een messenmagneet in mijn keuken hangen, maar ik twijfel wat wijsheid is... messen met de punt omhoog of omlaag.

Ben er zelf al achter dat als de punt omhoog staat en je laat bij het pakken per ongeluk het mes vallen je jezelf lelijk in je vingers kan snijden, en als de punt naar beneden hangt, dan heb je geen snee in je vinger, maar je mes raakt wel je aanrechtblad op zijn meest kwetsbare plek.

Wat is wijsheid en zijn er nog meer argumenten???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

In mijn jarenlange ervaring als "hobbykok" ben ik bij diverse "collegae" over de vloer geweest en heb daar in bijna alle gevallen geconstateerd (ook in restaurants), dat de messen met het heft naar beneden worden opgehangen.

Niet alleen uit veiligheidsoogpunt, zoals hierboven al wordt aangegeven, maar het kan ook zijn uit gemak.
Men hangt de magneet vaak uit gewoonte (en omdat het netter staat) op dezelfde hoogte als het lepelrek ernaast.
Dan wordt het lastiger om de messen met het heft naar boven op te hangen.

Je kunt natuurlijk ook een vrijstaande magneet kopen (zie afbeelding) zoals Chef-kok Jonnie Boer heeft, maar dan moet je voor de hele set wel € 695,00 meebrengen. :-)

Misschien dat panteao deze vraag leest en ook even een reactie kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn messen hangen echt met de punt omhoog. Je moet maar goed opletten bij het pakken van een mes. Dit geldt trouwens altijd bij scherpe messen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de punten omhoog. Als je je mes dan pakt heb je hem gelijk goed beet. Met de punt omlaag moet je òf een rare beweging maken, òf omdraaien met je andere hand. Met scherpe messen zijn dat soort lastige extra handelingen niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je eens bedenken hoe vaak het fout gaat als je mes met de punt naar beneden hangt. Het zal echter per individu verschillen wat hij/zij het prettigste vind...

Maar uit ervaring weet ik dat de verwondingen veel ernstger kunnen zijn als je het mes op het snijvlak vast pakt. Dan wanneer je een mes uit je handen laat glijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik plaats de messen met de punten naar BENEDEN omdat als ik een mes pak, dan niet het lemmet pak maar het handvat en na de afwas, druipt eventueel water van mijn lemmet AF eventuele vuiligheid kan niet op het lemmet blijven zitten doordat lemmet naar beneden hangt en zwaartekracht ook in het spel zit. Voor mij is het VOLKOMEN logisch en VOLKOMEN Onlogisch om de lemmetten naar beneden te hangen. Wie overtuigd mij van het tegendeel