zit er in kauwgom zout?

ik vraag me af of kauwgom tot verhoogde bloeddruk kan leiden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Kimath
13 jaar geleden
overmatig gebruik kan wel een laxerend effect hebben, dit staat ook op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: Als kauwgom gezoet is met sorbitol.
Kimath
13 jaar geleden
Dank je voor de uitbreiding :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)

Antwoorden (4)

Ik zou even op de verpakking van desbetreffend kauwgompje kijken.

Maar aangezien je constant aan het kauwen bent doet het allicht wat met je bloeddruk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee er zit geen zout in en lijd niet tot hoge bloeddruk

Kauwgum wordt gemaakt uit de volgende ingrediënten :
Gum, suiker, geur- en smaakstoffen.
Hieraan worden vaak nog suikerstroop, kleurstoffen, glansmiddelen en weekmakers toegevoegd. En in suikervrije kauwgum wordt de suiker en de suikerstroop vervangen door diverse zoetstoffen, zoals aspartaam, acesulfaam K, maltitol en xylitol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen "zout" kan van invloed zijn op de bloeddruk. Er is ook een soort zoetstof glycyrrhizine, die voorkomt in zoethoutwortel, wat vaak in snoep gebruikt wordt (zeker indien het "dropsmaak" is). Het is een zeer sterk "zoetend" middel en ook een smaakversterker. Veel (en wat is veel, dat weet ik niet) ervan binnenkrijgen zou bloeddrukverhogend (kunnen) werken en ook hartritmestoornissen worden genoemd in verband met overmarige consumptie van dit goedje. Vraag het anders eens na bij een dokter of diëtiste. Die zouden moeten kunnen aangeven hoeveel VEEL is in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit nauwelijks tot geen zout in kauwgom. Dan nog verhoogt zout de bloeddruk niet tot nauwelijks, in tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt. Alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals bij nierfunctiestoornissen, moet het zoutgebruik beperkt worden.

De hele bevolking zoutarm laten eten, wat de overheid kennelijk wil, leidt eerder tot een toename van hartziekte dan tot minder hartellende. Alleen dropkauwgom kan de bloeddruk verhogen bij grootverbruik door de stof glycyrrhizine, zoals elders heel slim opgemerkt.

Voor de volledigheid, suiker verhoogt de bloeddruk wel, door het vasthouden van vocht, ook als je voldoende drinkt, terwijl je zout daarmee wel kwijtraakt.