Dit wordt doorstralen van voedsel genoemd en er wordt volgens wikipedia 500.000 ton voedsel per jaar doorgestraald. Het is in 40 landen toegestaan, waaronder Nederland.

In Nederland mag het onder bepaalde voorwaarden, o.a. dat het technisch noodzakelijk is en geen risico kan opleveren.

Je kunt op het etiket zien of het doorgestraald is, want dat is verplicht te vermelden volgens het Warenwetbesluit ‘etikettering van levensmiddelen’. Er staat dan: ‘doorstraald’ of ‘door straling behandeld’ of ‘met ioniserende straling behandeld’.

Kortom, in Nederland kunnen voedingsmiddelen te koop zijn die bestraals zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee. bij mijn weten niet, want:
Gammastraling is een redelijk nieuwe techniek om te conserveren. Het is in principe een heel veilige manier om te conserveren. Ook is het makkelijk en effectief. Het enige probleem is dat men liever geen producten eet die door radioactieve straling zijn bestraald, ook al wordt de radioactiviteit van de producten er niet hoger van. Daarom wordt het tegenwoordig ook niet zo veel meer gebruikt voor levensmiddelen. Het wordt alleen soms nog gebruikt voor infuusvloeistof en sommige andere dingen voor ziekenhuizen die niet gesteriliseerd kunnen worden. Zo worden bijvoorbeeld spuiten doorstraald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuw? Ik heb hier al rond 1990 documentaires over gezien. Wel relatief nieuw natuurlijk, daar ben ik het mee eens.