De natuur doet niet in grote platte vlakken, afgetekende hoeken en scherpe randen. Het zijn meer zachte rondingen. Een cirkel in het platte vlak en een bol in de ruimte zijn het meest gunstig met inhoud versus buitenkant. Dus een cirkel is de figuur met de meeste oppervlakte versus de kleinste rand. Dus ook een bol heeft de meeste inhoud met de minste buitenkant. Vandaar dat je dit soort vormen het meest ziet voorkomen in de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat rond een hele efficiënte verhouding tussen binnen- en buitenkant heeft. De plant hoeft zo min mogelijk energie te steken in het maken van een vel en kan de energie steken in het maken van 'binnenkant die er toe doet voor de voortplanting'.

Dit is trouwens niet altijd zo, kijk maar naar b.v. de stervrucht (of Carambola). Hoe verzinnen ze 't!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapje van Moeder natuur, die stervrucht :) +1
Het heeft te maken met vochtverlies: hoe meer oppervlak (in verhouding tot de inhoud) hoe meer vochtverlies. Een bol heeft naar verhouding het kleinste oppervalk.
En vocht behouden is belangrijk, omdat de (vochtrijke) vrucht de eerste voedingsbodem vormt voor een nieuwe plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur zijn eigenlijk geen echt rechte lijnen. Alle in de natuur voorkomende lijnen zijn min of meer rond. Daarom zie je geen vierkante of driehoekige vruchten of bloemen.