Als gras zo moeilijk voor ons te verteren is, bestaan er ook smakelijker alternatieven?

Ik ben op zoek naar voedingsmiddelen die moeilijk verteerbaar zijn, maar wel eetbaar en het liefst smakelijk.
Ik hoor graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel benieuwd waarom je dat wil. Dus als je zin hebt het uit te leggen, dan graag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk aan een soort dieetvorm. Ik denk namelijk dat je lichaam harder moet werken als iets moeilijk verteerbaar is. Iets wat niet verteerd, wordt niet opgenomen door je lichaam en verlaat het lichaam volgens de normale uitgang. Je komt daardoor voedingsstoffen(lees brandstof) te kort en als het goed is worden hierdoor je vetreserves aangesproken. Als je smakelijk kan eten van dingen die niet of moeilijk verteerbaar zijn, is het kwijtraken van je lichaamsvet een koudkunstje. Hier heb ik ook een theorie over. Als je lichaam te koud is probeert het zichzelf te verwarmen en dat kan door de suikers te verbranden. Zijn de suikers reeds gesoupeerd dan volgt afbraak van je lichaamsvet. Dus hoe kouder het is hoe meer we rillen, hoe meer vet we kwijt raken. Als je het bovenstaande met sport/bewegen combineert, wat ik op het ogenblik te weinig doe - vandaar mijn buikje - moet het resultaat van deze dieetvorm hoge ogen scoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, mij lijkt het juist zonde van je energie om al die energie te verspillen aan vertering. Van die energie kan je ook gebruik maken en lekker gaan sporten, dansen, wandelen etc. Ik kan me hoogstens voorstellen dat het werkt als je een baan hebt waarbij je de hele dag moet zitten en dus niet veel kán bewegen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je juist allerlei klachten erdoor krijgt, doordat je verteringssysteem uitgeput of geïrriteerd raakt.
En ik vraag me af of je lichaam echt harder gaat werken bij moeilijk verteerbare dingen, of er gewoon maar een klein deel van verteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Fynnya

Antwoorden (7)

Koemelk bevat veel vet en het eiwit caseine, dat voor mensen moeilijk verteerbaar is. Daarom kan koemelk allergische reacties veroorzaken, zoals astma, oorpijn, loopneus, darmontsteking, huiduitslag en sloomheid. De marketingkreten: "melk gezond voor elk" en "melk de witte motor" gaan dus zeker niet voor iedereen op. Ons advies is het drinken van melk te minimaliseren en altijd te kiezen voor magere melk. Een goede tip is ook om melk eerst te koken, hierdoor wordt melk makkelijker verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaar verteerbaar is rauwe groenten, rauw vlees, rauwe vis, volkorenproducten en veel vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat waterlelies moeilijk verteerbaar zijn en daarbij niet eens lekker smaken... Gras laat ik over aan koeien, die kunnen het beter en die maken er melk en vlees van. Niet iedereen verteert alle levensmiddelen op de zelfde manier; voor de een is melk onverteerbaar (bv. Asiaten), voor een ander (veelal met een andere bloedgroep) is melk juist wel goed verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De topper van alle producten die nog heel lang niet verteerd zijn, dat zijn champignons! Die moet je ook eigenlijk heel lang kauwen en zo fijn mogelijk laten worden voor je ze doorslikt. Uien zijn ook zwaarder verteerbaar en paprika ook. Verder kan je eens op mijn link kijken voor een lijst.
amc
13 jaar geleden
Graan, tarwe, rogge, gerst, haver, rijst en mais zijn grassoorten die door mensen gegeten worden en allemaal nauwelijks te verteren zijn als je ze niet kookt, bakt of op een andere manier bereidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe mais is het moeilijkst, helaas uit eigen ervaring..
Ik was eens ziek, en moest overgeven.. Er kwamen enkele maiskorrels uit die ik anderhalve dag daarvoor gegeten had! Dus zeker 36u later zaten ze nog onverteerd in mijn maag. Dus geen wonder dat ik me niet lekker voelde..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bonen, granen, rauwkost.
Geen alternatieven voor gras (want gras verteren we domweg niet, we zijn geen herkauwers) maar wel zwaar verteerbaar.