In hoeverre wordt overgewicht veroorzaakt door gemanipuleerd voedsel?

Tegenwoordig zie je steeds meer dat voedsel gemanipuleerd wordt. Voedsel met extra toevoegingen of juist zonder bepaalde natuurlijke bestandsdelen. elfs dieren schijnen met overgewicht te kampen. Vaak wordt gewezen op de slechte levensstijl van mensen. Maar in hoeverre speelt het voedsel hierin een rol?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

Voedsel speelt uiteraard een grote rol, maar ik denk dat gemanipuleerd of niet weinig uitmaakt.
Ook toen voedsel nog niet zo gemanipuleerd werd als nu, waren er (in bepaalde kringen) mensen met overgewicht. Dus ik denk dat overgewicht toch vooral een kwestie is van teveel eten en te weinig bewegen, als aangeleerd patroon, en in enkele gevallen door hormoonproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nog nooit gehoord van overgewicht door genetisch gemanipuleerd (gemodificeerd) voedsel.
Wel zeggen tegenstanders dat het ziektes veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is door de jaren heen steeds meer koolhydraten gaan eten. Met name de slechte koolhydraten (waar veel kant-en-klaarvoedsel uit bestaat) wordt door het lichaam omgezet in vet.

De lever heeft onder andere de functie om vet te verbranden en gifstoffen op te slaan. Gemanipuleerd en bewerkt voedsel bevat stoffen die door het lichaam als 'gif' wordt gezien. Om gif op te kunnen slaan is vet nodig. De lever wordt op die manier enorm belast en kan zijn oorspronkelijke werk bijna niet meer doen, waardoor hij steeds meer vet gaat opslaan.

Dus in feite worden we dik door fout voedsel omdat het lichaam niet meer kan verwerken dan wat goed voor hem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gemanipuleerd of niet,, ieder pondje gaat door het mondje..het gaat om het verbranden ervan, ik ken mensen die van alles eten en borden vol..maar die ook zoveel weer bewegen en het ook weer verbranden..
maar al eet je maar van alles een beetje en ga je heel de dag op de bank liggen, dan bouw je idd vet op met gevolg overgewicht op den duur..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In gene dele,het overwicht wordt veroorzaakt,door het te veel voedsel tot je nemen. Daarbij is het niet van belang of het voedsel ja,dan nee (genetisch) gemanipuleerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bevindt zich teveel suiker in het kant en klare voedsel.
het is helemaal niet nodig, maar op de een of andere manier krijg je daar door meer trek.
je komt uit bed en je hebt al honger.
als je geen suiker eet, en niet zoveel voedsel tegelijk heb je minder last van een hongergevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overgewicht wordt niet veroorzaakt door manipulatie met voedsel, maar doordat je dingen eet -eigen verantwoording dus- waar je overgewicht van kunt krijgen.
Mocht je bedoelen "genetisch gemanipuleerd" , dan kan ik je zeggen dat dat zeker geen overgewicht veroorzaakt.
Genetisch worden gewassen gemanipuleerd om teelttechnische redenen, zoals resistentie tegen ziekten, of bijvoorbeeld grotere maiskolven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel voedsel wordt geraffineerd waardoor de houdbaarheid en de verwerkbaarheid verbeteren. Met dat raffineren worden echter veel nuttige en noodzakelijke stoffen verwijderd, zoals vezels, vitamines en sporenelementen. Ook de smaak wordt vaak een stuk vlakker. Die tekorten probeert de industrie te compenseren met hulpstoffen, zoals verdikkingsmiddelen, smaak- en kleurstoffen.

Het ontbreken van sporenelementen in het voedsel, zoals zink, ijzer, koper, chroom, vanadium, of verstoorde evenwichten, werkt insulineresistentie in de hand, een belangrijke oorzaak van overgewicht en diabetes.

Het toegenomen gebruik van industriële fructose, HFCS, als zoetmiddel werkt ook overgewicht in de hand. Bij meer dan zeer matig gebruik van fructose, en daar zitten de meeste mensen ver boven, verandert je lever in een op hol geslagen vetfabriek. Met die wetenschap moet je het wel heel merkwaardig vinden dat de nieuwe serie SOS Sonja gesponsord wordt door Peijnenburg koek, die voor een derde uit dat gemene zoete goedje bestaat.

Natuurlijk, ieder pondje gaat door het mondje maar van industrieel geraffineerde voedingsmiddelen word je wel degelijk makkelijker dik dan van voedsel dat veel dichter bij de natuur staat, zoals volkoren brood, verse groente en zelf gekookt in plaats van kant-en-klaar. Daar komt bij dat geraffineerd voedsel veel minder voedt, oftewel, je stilt er je honger niet goed mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik merk het wel aan me zelf of je toevoegingen neemt of niet toen ik light producten nam en producten waar veel fructose aan toegevoegd werd toen ik ontbijtkoek nam zoetstoffen toen kwam ik steeds aan terwel ik niet veel at en nu kan ik zelf meer eten als snack neem ik vaak rauwe nakd reep met coco zonder toevoegingen van conserveermiddelen of zoetstoffen of toegevoegde suiker. nu blijf ik op gewicht en als ik ff niks lekkers neem val ik af terwel ik eerst als ik wat lekkers nam steeds aan kwam