patat word gebakken in frituurvet, en dat is niet zo gezond voor je als je dat veel eet.
Het is de manier van de aardappel klaarmaken dat het ongezonder maakt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Omdat het meestal gefrituurd wordt. Dat wordt dan gedaan in olie (wat weer vet is).

Ook nemen heel veel mensen er (veel) saus bij wat ook ongezond is.

In principe is patat niet ongezond, je moet het alleen op een goede manier bereiden en niet teveel zout en saus erbij nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel aardappels zijn ook niet gezond er zitten namelijk veel zetmelen in die je ook kunnen dikmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappels zijn gezond als je ze gekookt eet en verder niets mee doet. Gebakken aardappelen zijn al wat ongezonder, doordat je die met olie bakt. Patat is echt ongezond, omdat je het in frituurvet bakt en er meestal ook nog heel veel zout overheen gaat.
Het is van dezelfde grondstof, maar het eindproduct is héél anders!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voornamelijk het frituurvet dat niet gezond is.
Eet maar eens koude patat op, pas dan proef je al het vet!!
Komt ook bij, dat bij frituren schadelijk stoffen bij ontstaan.
En in frituurvet dat niet tijdig is vervangen komen zelfs kankerverwekkende stoffen in voor.
Daarom zijn er veel regels en controle met dat frituurvet.
Aardappels op zich zelf zijn niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies ed
Vaak word patat gefrituurd, waarin veel vet inzit!!!!
Het hoeft niet altijd gefrituurd te worden. Ik gebruik te actifry, echt een aanrader!
Doe patat erin de hoeveelheid olie die word aangegeven en hoppa gezonde friet!
Alleen duurt het wel langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patat word gebakken in (ongezond) frituurvet. Bovendien is al het zout dat erop zit ook niet erg gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patat is ongezond als je het vaak eet omdat je dan veel verzadigde vetten binnen krijgt (je kunt beter je patat bakken in vloeibaar frituurvet dan in hard frituurvet, want daar zitten minder verzadigde vetten in) Daar wordt je dik van, maar het is ook slecht voor je hart en bloedvaten. Niet dat je nu gelijk geen patat meer moet eten omdat het zo slecht is, maar het is alleen heel slecht als het het erg veel eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patat wordt in frietvet gebakken, ovenfriet is gezonder, dan maak je namelijk geen gebruik van frietvet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ovenfriet is misschien wel de grootste leugen van de gezondheidsmaffia, want die bevat gewoon frituurvet, en vaak zelfs transvet !! Als je dan gezond wil, kun je beter zelf in vloeibaar vet frituren of geen patat eten, maar laat je niet neppen door de scheingezondheid van ovenfriet. Kan helaas op Internet zo snel geen link vinden (omdat je veel te veel hits krijgt op leken die denken dat het WEL gezonder is dan patat - wat zullen ze slank zijn allemaal ;-) ) maar hier is wel degelijk over geschreven. Pure nep is het.
Aardappelen zijn gezond - hoewel, zoals alles, met mate.
Bij het frituren echter voeg je vet toe, en door de verhitting blijft er van de vitamines weinig tot niets meer over. Bovendien eten mensen patat in de regel ook nog eens met vette saus (sate, mayonaise), en blijft er helemaal weinig gezonds meer over.

Daar staat echter tegenover dat een goed , (niet te groot), verantwoord (vloeibaar vet) gebakken portie friet met niet te veel (rode) saus, gezonder kan zijn / minder calorieën en meer goede vetten kan leveren, dan een portie (door)gekookte aardappels zonder schil met veel vette (boter) jus en zout. Het is dus niet alleen WAT je eet, maar ook hoe en hoeveel, en ook in een verantwoord dieet is prima plek voor nu en dan een - beschaafd- portie patat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Gelukkig maar, want af en toe een bordje patat kan heerlijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...en genieten is heel gezond !