hoe lang moet ik een ei laten koken voor een zacht gekookt ei en een hard gekookt ei

Toegevoegd na 1 minuut:
ik weet niet precies hoelang ik een ei moet koken om een zacht gekookt ei te krijgen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen, is een kook ei aanschaffen. Dit is een plastic ei dat je bij je eieren bewaart (dus op dezelfde temperatuur). Als je eieren gaat koken, gooi je dit ei bij het water en dan gaat hij bij verschillende 'hardheden' van het ei een muziekje spelen. Ik heb hem ook en werkt perfect!
Dus bij zachtgekookt een liedje (bij mij killing me softly), bij medium (ik ben een kip (kende ik trouwens niet)), en bij hard (carmina burana).

Antwoorden (10)

Ongeveer 3.5 tot 4 minuutjes in kokend water.
Wil je een hard gekookt ei, ongeveer 7 tot 8 minuutjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water in pannetje met eieren erin. Als het begint te koken, dan precies 2.30 min. koken voor zacht gekookt eitje.

Voor hard gekookt eitje, zodra het water kookt 5 min. laten koken.

De tijd kun je naar benenden en boven aanpassen wanneer het eitje groter of kleiner is dan medium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt ook aan het ei wat je hebt, hier heb ik eieren van de aldi en voor een mooi hard gekookt eitje , dus dooier mooi strak geel en niet paard etc, kook ik hem 10 min.
Voor een zacht eitje, eiwit hard en dooier mooi vloeibaar, kook ik hem 6 minuutjes.
Eerst water koken en dan erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pan water met zout aan de kook brengen.
als het kookt de eieren erin.
voor zacht 3 min
voor hard 8 min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een digitaal kookwekkertje (hoeft nog geen 5 Euro te kosten), probeer het 10 keer uit, en noteer de tijden èn of het eitje naar je zin was.

Misschien wat overdreven, maar als je het helemaal perfect wil doen, kun je het eitje ook nog even wegen, omdat de grootte van het ei ook belangrijk is.

Dat kost even wat tijd en moeite, maar je bent voor de rest van je leven wel verzekerd van het ideale gekookte eitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden zijn hier al gegeven hoelang je een ei moet koken, maar met dit hulpmiddel kun je een lekker gekookt eitje maken naar ieders wens. Ik heb hem thuis ook en het werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat eerst het water koken. Dan doe ik het ei er in. Ong. 5.5 minuut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water koken, dan ei er in, 4 min voor zacht ei ,10 min voor hard ei, 20 min voor n groen ei. Het piepei, te koop bij kookwinkels, waar ook al over geschreven is is erg leuk, heb t aan een vriendin kado gegeven die het maar niet voor elkaar kreeg om de eieren zacht te koken, het werkt echt. Bij n zacht ei komt er n ander melodietje als wanneer je een hard ei kookt. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe in ieder geval zoveel water in de pan dat het ei onderstaat! En volgens mij is het beter om het ei meteen in de pan te doen, dus niet in kokend water gooien want dan kan het ei gaan barsten.
Succes met je eitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eitje koken volgens de regels... prik met een eierprik-
ker aan de bolle kant (luchtkamer) een gaatje in de
schaal. Dit voorkomt dat het ei tijdens het koken gaat
barsten. Breng een pan met ruim water aan de kook en
leg hierin voorzichtig de eieren. Reken de kooktijd vanaf
het moment dat het water weer borrelt. Hou voor een
zacht gekookt ei 3 minuten aan, voor een hardgekookt ei
10 minuten. Kook de eieren niet op een hoog vuur, ze
gaan dan eerder stuk en kook ze ook niet langer dan 10 minuten. Anders bestaat de kans dat de dooier blauw/ groen wordt vanwege het ijzergehalte in de dooier.
Laat de eieren na het koken 'schrikken' oftewel spoel ze direct met koud water af. Daardoor laten ze zich makkelijker pellen.