Er zijn inderdaad ijsmachines, maar je kunt het inderdaad ook maken zonder zo'n machine. Hieronder het recept die wij enige tijd geleden hebben ontvangen en gebruikt: Aardbeien softijs.

Om het ijs in te vriezen heb je een grotere metalen bak nodig waar je minimaal 1 liter ijs in kunt doen. Zet deze bak, samen met een ijslepel, alvast in de vriezer.

De ingrediënten
- 250 gram suiker;
- Halve citroen;
- Halve liter "echte" slagroom;
- 3 eidooiers;
- 1 gelatine blaadje;
- 500 gram aardbeien.

Bereiding
- Doe de aardbeien in een bak en pureer deze met behulp van een blender;
- Voeg het sap van de citroen en 250 gram suiker toe aan de puree;
- Week de gelatine in koud water en klop vervolgens de slagroom stijf;
- Pak de eidooiers en klop deze los met een beetje slagroom. Verwarm dit voorzichtig en voeg vervolgens de rest van de slagroom toe. Het is belangrijk om flink te roeren zodat het goedje niet gaat koken;
- Pak het gelatineblaadje en knijp het vocht er goed uit en voeg het vervolgens bij de verwarmde slagroom en eidooiers;
- Voeg dit goedje vervolgens bij de aardbeien-puree en laat het daarna in de koelkast afkoelen.
- Als het mengsel geheel is afgekoeld, doe je het in de metalen bak en roer je het mengsel ieder half uur door met de koude ijslepel.
- Na anderhalf uur kun je het ijs uit de vriezer halen en kun je genieten van (goed schepbaar) softijs. Om het ijs te bewaren kun je gebruik maken van een luchtdichte doos.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker, ga ik proberen.
Mmmmmmmmh

Andere antwoorden (1)

Ja. Er zijn ijsmachines in de handel speciaal voor dat doel (ook voor consumenten dus). En anders staat hier wel een opzetje: