Vandaag heb ik gedroogde Limabonen gekocht (met korting). Ze waren over datum (3 mnd). Volgens de verkoper was dit niet erg. Zijn ze nog goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

gedroogde bonen kunnen idd nog gegeten worden ook al zijn ze over de datum alleen de kwaliteit neemt wat af verder zijn ze goed..
in tijden van nood en mensen gingen hamsteren waren de gedroogde bonen het eerste weg uit de winkels omdat die jaren goed bleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, niks mis mee.
Er staat niet voor niets een datum op. deze is verplicht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die datum wel ja, maar die zegt bij gedroogde producten niks over de eetbaarheid.
Gedroogde groenten kun je heel lang bewaren als ze goed afgesloten en vochtvrij worden bewaard.
De datum doet er dan niet zo erg toe, maar het is verplicht in nl. om dat er op te zetten.
Ik bewaar en gebruik ze vaak nog wel een jaar over de datum en daar is niks mis mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bewaar ze in het donker dan breken de kleurstoffen en vitamines minder snel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij ook al... +1
Bonen over de datum, ook gedroogd, moet je niet vertrouwen. Er kunnen makkelijk schimmels van het soort Aspergillus flavus in gaan groeien. Die schimmel produceert een stof ''aflatoxine''. Deze stof is een van de meest krachtige kankerverwekkers die tot op heden bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo stelt: de schimmel kan net zo goed huisvesten in bonen die niet over de datum zijn. Zo lang je de bonen droog bewaart, vrij van vocht, heb je van de schimmels niets te vrezen.
Gedroogde limabonen worden koel, donker en droog bewaard en dat kan voor maximaal 1 jaar.
De bonen moeten altijd eerst geweekt worden. De weektijd hangt af van kwaliteit en ouderdom. Reken in ieder geval op een weektijd van tenminste twaalf uur. Het weekwater moet enkele malen ververst worden. Vervolgens dien je ze minstens 1 à 2 uur te koken omdat deze bonen een blauwzuur bevatten dat pas verdwijnt als ze lang genoeg gekookt worden.
Amadea
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
als het zo lang duurt, om die bonen te bereiden, dan heb ik er al geen zin meer in.
Er staat altijd op zo'n verpakking: Ten minste houdbaar tot.
Maar dat zegt niet dat het een dag later opeens niet meer te eten is, vooral niet,als het om gedroogde producten gaat.
Zonder ze gezien te hebben zeg ik, eet ze maar rustig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verkoper controle had gekregen van de warenwet had hij vast een boete gekregen. produkten over de datum mag je niet meer verkopen. Dat ze nog bruikbaar zijn maakt niet uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedroogde bonen zullen na de verstreken datum echt niet meteen niet meer goed zijn. . . . maar als je in de winkel constateerde dat je het product al over de datum was en de winkelier vervolgens zegt dat dat geen kwaad kan is er wel degelijk iets mis. Ik werk zelf ook in een winkel en als wij bewust producten meegeven of zelfs nog verkopen(over tht) is dit harstikke strafbaar. Als mensen er ziek van worden (is moeilijk aan te tonen of ze ook daadwerkelijk ziek zijn geworden van ons product met verstreken tht) krijgen wij natuurlijk een gigantische boete en waarschijnlijk ook een claim van de consument